Group 11475

بازارچه همساده ها

نحوه ساخت ساختمان

نحوه ساخت ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

ساختمان سازی دارای مراحل و جزئیات بالایی میباشد. این صنعت نیاز به برنامه ریزی و تحلیل بسیار زیادی دارد. در این مقاله به شما نحوه ساخت ساختمان به زبان ساده را توضیح میدهیم. ساختمان سازی به چند مرحله بسیار ساده تقسیم میشود.

  • تهیه مدارک و اسناد لازم
  •  برنامه ریزی
  • طراحی
  • ساخت
  • نصب تجهیزات

با اینکه تمامی ساختمان ها با گذراند این چهار مرحله ساخته میشوند. اما تک تک این مراحل خود دردسر ها و مشکلات خود را دارا است. در ادامه هر یک از این مراحل را به صورت خلاصه برای شما بیان میکنیم.

تهیه مدارک و اسناد لازم

مدارک لازم برای ساختمان سازی

برای شروع ساخت یک ساختمان در ایران، باید در مرحله اول از قانونی بودن روند ساخت خود مطمئن شوید. در این مرحله با تهیه اسناد و مدارک لازم میتوانید ساختمان سازی را شروع کنید.

برای ساخت یک ساختمان در ایران، به این مدارک نیازمند هستید:

مجوز ساخت

این سند و مجوز باید از شهرداری یا سازمان مربوطه دریافت شود. در این سند اطلاعاتی مانند مشخصات ساختمان، ابعاد، کاربرد، محل ساخت و نوع کاربری مصرف انرژی است.

مجوز طراحی

این مجوز باید از سازمان نظارت بر ساختمان های کشور دریافت شود. در این مجوز، مشخصات و نحوه ساخت ساختمان، شرایط بهداشتی و شرایط ایمنی و محیطی ساختمان برسی میشود

گواهی بهر برداری

این گواهی باید از سازمان نظارت بر مصرف کنندگان انرژی دریافت شود و شامل تأیید مشخصات ساختمان، ایمنی و بهداشت، شرایط محیطی و مصرف انرژی است.

دیگر مجوز های لازم

بسته به نوع کاربری ساختمان شما، ممکن است مجوز های دیگری نیز مورد نیاز باشد. برای مثال مجوز بهداشتی، آتشنشانی و محیط زیست.

لازم به ذکر است که برای دریافت هر یک از این مجوزها و گواهی‌ها، نیاز به ارائه مدارک و اسناد موردنیاز مانند نقشه‌های ساختمانی، مشخصات مواد ساختمانی و تجهیزات مورد استفاده، پروانه کسب و پروانه ساخت و ساز و… دارید.

برنامه ریزی | اولین مرحله نحوه ساخت ساختمان

نحوه ساخت ساختمان

برنامه ریزی اولین مرحله برای ساخت یک ساختمان است. در این مرحله اندازه و شکل ساختمان تعیین میشود. و همچنین مواد ساختمانی، تجهیزات و تکنولوژی های مورد استفاده نیز مشخص میشود. در این مرحله، مجموعه ای از نقشه های ساختمانی و برنامه های کامپیوتری برای طراحی و شبیه سازی ساختمان استفاده میشود.

طراحی | آخرین مرحله تئوری نحوه ساختمان سازی

طراحی، مرحله دوم نحوه ساخت ساختمان

طراحی مرحله دوم و آخرین مرحله تئوری کال نحوه ساخت ساختمان میباشد. در این مرحله تمامی نقشه های ساختمانی با جزئیات بیشتر و دقیق تری طراحی میشوند. در مرحله طراحی، ابعاد دقیق، نوع و کیفیت مواد ساختمانی، کلاس بتن و فولاد و همچنین نوع تجهیزات مورد استفاده در ساختمان مشخص میشود.

ساخت

نحوه ساخت ساختمان

پس از تهیه مدارک، برنامه ریزی و طراحی حال نوبت مراحل اجرای ساختمان سازی فرا رسیده. در این مرحله، مواد ساختمانی مورد نیاز برای ساخت ساختمان تهیه میشود و عملیات ساختمان شامل بتن ریزی، نصب فولاد، ساخت و ساز دیوار ها و سایر اجزای ساختمان انجام میشود.

نصب تجهیزات

نصب تجهیزات

پس از ساخت اسکلت و بیس ساختمان. حال زمان نصب تجهیزات رسیده است. در این مرحله تجهیزاتی مانند سیستم های برقی، حفاظتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی نصب میشوند. این مرحله آخرین مرحله ساختمان سازی به شمار میرود. در این مرحله دیزاین آخری ساختمان انجام میوشد و مراحل ساخت ساختمان به پایان مییابد.

در نهایت، پس از اتمام مراحل ساخت، ساختمان باید با استاندارد های مربوطه مطابقت داشته باشد و باید توسط مقامات مربوطه و سازمان های مرتبت مورد برسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

آرشیتکت ساختمان

نظام ساختمانی ایران

5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها