Group 11475

بازارچه همساده ها

پایان کار ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

از مراحل ساخت یک مجتمع آپارتمانی، میتوان به گواهی پایان کار ساختمان اشاره کرد. در واقع زمانی که ساخت آپارتمان به پایان میرسد، کارشناسان شهرداری منطقه بنا به درخواست شخص متقاضی محل را مورد برسی قرار میدهند. در این مقاله با گواهی پایان کار ساختمان بیشتر آشنا شوید.

گواهی پایان کار ساختمان چیست ؟

گواهی پایان کار ساختمان

پایان کار سندی است که در آن شهرداری به سایر مراجع قانونی اعلام می‌کند که مالک سازه موجود مطابق پروانه ساختمانی، مقررات ملی ساختمان و اصول فنی اقدام به ساخت و ساز کرده است.

پس از تمام شدن ساخت ساختمان، مامورین شهر داری به درخواست شخصی فرد برای برسی ساختمان اقدام میکنند. در پروسه بررسی مامورین شهرداری، فرایند ساخت ساختمان با نقشه ساختمان ارائه شده تطبیق داده میشود. متراژ آپارتمان، پارکینگ، انباری، آسانسور و آتشنشانی از نمونه مواردی هستند که برسی خواهند شد.

پس از برسی مامورین شهرداری، درصورتی که موردی بر خلاف نقشه ساختمانی و برسی های مامورین باشد، به عنوان خلاف در ساخت توسط کارشناس به شهرداری صورت جلسه میشود. در کمیسیون ماده 100 شهرداری جریمه سنگینی شامل حال مالک و سازنده خواهد شد.

گواهی پایان کار ساختمان تحت شرایط سخت و دقیقی از طرف شهرداری محل ملک صادر میشود.

مراحل گرفتن پایان کار

۱. تشکیل پرونده

برای تشکیل پرونده، مدارک لازم باید در دسترس باشند و در هنگام شکایت باید مالک یا وکیل وی همراه باشد. از این اسناد می‌توان برای تهیه و تکمیل گواهی پایان کار، مالکیت رسمی زمین یا درخواست یک سازه موجود در زمین قبل از ساخت و ساز استفاده کرد. شهرداری مجوز ساخت را ارائه کرده است و برای دریافت پایان کار نیز باید اسناد مربوطه را به شهرداری تحویل داد.

۲. بازدید از محل و صدور پایان کار

کارشناسان فنی پس از تشکیل پرونده، ثبت پرونده در دبیرخانه و دریافت کد رهگیری، نوبتی را برای بازدید از املاک از شهرداری تعیین می‌کنند. زمانی که کارشناس فنی از سازه بازدید کرده و گزارش تهیه می‌کند، مهندس ناظر و مالک، صاحب سند یا وکیل وی باید دارای مدرک شناسایی و فرم تکمیل شده گزارش شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی باشند.

در صورت رعایت نکات مقرر در قانون و عدم انحراف از برنامه و به اصطلاح عدم تخلف، کار تقریبا به پایان خود نزدیک می‌شود. پس از بازدید کارشناسان فنی از ساختمان، پرونده به اداره دارایی ارائه و عوارض ساخت و ساز را محاسبه می‌شود.

در نتیجه پس از اتمام، گواهی پایان کار صادر می‌گردد. این برگه، پیش‌نویس گواهی پایان کار ساختمان است که آن را با تایید بازرس ارشد برای شما صادر می‌کنند.

۳. تعیین تخلف

در صورت وجود تخلف در ملک به دلیل عدم رعایت نقشه و سازه، عدم رعایت موارد مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی، پرونده به کمیسیونی به نام کمیسیون ۱۰۰ سپرده می‌شود. در صورت وجود مغایرت در طرح و سازه و عدم رعایت مباحث مربوط به ایمنی، باید نسبت به رفع آن یا پرداخت جریمه اقدام شود.

بهتر است هنگام خرید و استفاده از تجهیزات ساختمانی، تنها به ارزان بودن نگاه نکنید و کیفیت را نیز مد نظر قرار دهید. زیرا هنگام دریافت پایان کار اگر ایمنی به اندازه کافی نباشد کارشناس نامه تایید را صادر نمی‌کند.

در صورتی که جریمه در نظرگرفته شود، این موضوع را طی نامه‌ای به مالک ابلاغ می‌کنند و در صورت عدم پرداخت جریمه ظرف ۱۰ روز، پرنده به کمیسیون تجدید نظر ۱۰۰ منتقل می‌شود و برای تخریب آن تصمیم می‌گیرند. در نامه به مالک اعلام می‌شود که سازه در ۲ ماه تخریب می‌شود و در صورت عدم توجه، شهرداری اقدام کرده و هزینه را از مالک دریافت می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی پایان‌کار

  1. فرم درخواست
  2. فرم‌های شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی مورد تایید مهندس ناظر
  3. اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل او (به همراه اصل وکالتنامه)
  4. ارائه اصل پروانه ساختمان (آخرین مدارک دریافتی شهرداری جهت عملیات ساختمانی)
  5. گواهی عدم تخلف و در صورت وجود، رسید پرداخت جریمه
  6. پلان معماری ملک پلمپ شهرداری منطقه با سی دی
  7. رسید دریافت حق بازدید کارشناس
  8. در صورت فوت مالک اصلی، ارائه رونوشت انحصار وراثت و رونوشت مدارک شناسایی ورثه
  9. اصل و کپی رسید پرداخت هزینه عوارض سالیانه
  10. ارائه کپی و اصل قبوض آب، برق، گاز و تلفن برای ساختمان‌های قدیمی بدون گواهی پایان کار

اهمیت گواهی پایان کار چیست ؟

کاربرد پایان کار ساختمان چیست ؟

گواهی پایان کار از طرف شهرداری محل وقوع ملک صادر میشود. که توسط برسی و تحت شرایط دقیق و سنگینی صادر میشود. در ادامه با چند نمونه از کاربرد های این گواهی ساختمان آشنا میشویم.

  • مرجع و مبنای اصلی ادارات ثبت محل وقوع ملک در تنظیم صورت مجلس تفکیکی ساختمان های مسکونی ( مجتمع آپارتمانی ) در واقع همان پایان کار صادره از شهرداری می باشد که تمامی مشخصات آپارتمان ها پارکینگ ها و انباری ها و سایر مشاعات و مشترکات و … بر اساس همین گواهی تنظیم میکند که در نهایت منجر به تنظیم تقسیم نامه به استناد صورت مجلس تفکیکی در دفترخانه و صدور سند مالکیت تک برگی برای هر پلاک ثبتی توسط اداره ثبت می شود. تنظیم سند تقسیم نامه و صدور سند مالکیت
  • یکی از مدارک مورد نیاز دفاتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم اسناد قطعی املاک همین پایانکار می باشد که دفاتر طبق قانون موظف به اخذ پایان کار معتبر می باشند.

انواع پایان کار ساختمان

  • پایان کار موقت که البته در سالهای نسبتا دور توسط شهرداری ها صادر می شد. که بطور مثال اعتبار آن 6 ماهه یا 1 یا 2 ساله بود و در بالای گواهی مزبور درج می شد. شاید دلیل آن تخلفات ساختمانی متعدی بود که در گذشته صورت می گرفت !
  • پایان کار نامحدود که البته شکل ظاهری این گواهی ها شبیه همان پایان کار موقت بود. با این تفاوت که در بالای آنها عبارت نامحدود قید شده بود.
  • در حال حاضر و چند سالی هست که پایان کار واحد و مستقل برای هر واحد آپارتمانی صادر می شود. که معمولا مشتمل بر چند ورق می باشد ؛ بر خلاف دو مورد فوق که بر روی یک ورق A4 تنظیم و صادر می شد.

انواع نقشه‌ ساختمان

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها