Group 11475

بازارچه همساده ها

بیلان ساختمان چیست؟

بیلان ساختمان یا ترازنامه مالی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

کلمه بیلان یک لغت فرانسوی است و در حسابداری به معنی ترازنامه می‌باشد. ترازنامه یا همان بیلان یک گزارش است که نشان می‌دهد در یک زمان خاص، یک واحد اقتصادی چه مقدار دارایی، بدهی و سرمایه دارد. بیلان در تصمیم گیری راجع به استراتژی های مالی یک واحد اقتصادی، اهمیت و تاثیر بسزایی دارد. امروز در این مقاله درباره چیستی بیلان ساختمان و اهمیت آن صحبت می‌کنیم. با همساده ها همراه باشید.

نمونه بیلان ساختمان

بخش های بیلان یا ترازنامه

به طور کلی بیلان در مبحث حسابداری دارای سه بخش، دارایی، بدهی و سرمایه است.

1.دارایی شامل دارایی های واحد اقتصادی به ترتیب میزان نقدینگی آن ها است. یعنی هرچه میزان نقدینگی یک دارایی بالاتر باشد؛ در لیست دارایی ها در سطر بالاتری قرار میگیرد. دارایی ها خود به دو دسته دارایی های جاری و دارایی های غیرجاری تقسیم می‌شوند.

  • دارایی جاری شامل: وجه نقد، کالای موجود، اوراق بهادار قابل فروش و… است که نقدینگی آن بالاست.
  • دارایی غیرجاری شامل: سرمایه گذاری های بلند مدت و… است.

2.بدهی و سرمایه ها ستون دیگر ترازنامه را تشکیل می‌دهند. بخش بدهی همانطور که از نام آن پیداست شامل وجوهی است که باید پرداخت شود از قبیل دستمزد، بهای کالا و…. بدهی ها نیز مانند دارایی ها به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم می‌شوند. بدهی های جاری، بدهی هایی هستند که مدت پرداخت آن کمتر 1 سال باشد و بالعکس آن بدهی های غیرجاری، بدهی هایی هستند که مدت پرداخت آن ها بیشتر از یک سال باشد.

بخش سرمایه ها شامل پولی است که به دست اندرکاران واحد اقتصادی تعلق دارد. این مبلغ در واقع حاصل تفریق بدهی از دارایی ها می‌باشد که با نام دارایی خالص نیز شناخته می‌شود.

بیلان ساختمان به جهت شفاف سازی و اطلاع رسانی عملیات های مالی ساختمان تشکیل می‌شود. در این گزارش به زبان ساده، درآمد ها، مخارج و باقیمانده صندوق ساختمان با جزئیات منتشر می‌شوند. ترازنامه مالی می‌تواند در بازه های مختلف ماهانه تا سالانه منتشر شود.

اجزای استاندارد بیلان

1. عنوان ترازنامه

در این بخش باید اطلاعات کلی بیلان از قبیل نام کامل واحد اقتصادی، تاریخ و بازه گزارش گیری و نام گزارش وارد شوند.

2. معیار اندازه گیری

در کشور ما واحد پول ریال می‌باشد. در نتیجه در این بخش نام ریال وارد می‌شود.

3. جمع حساب ها

در بیلان جمع حساب ها باید باهم برابری کند. در این جمع باید ستون اول (دارایی ها) با ستون دوم (بدهی و سرمایه ها) برابر باشد.

کاربرد بیلان چیست؟

بیلان معمولا با هدف تشخیص و پیش بینی نرخ سود و زیان واحد اقتصادی تهیه می‌گردد. همچنین بیلان در جهت ایجاد شفافیت مالی نیز منتشر می‌گردد. با استفاده از ترازنامه می توانید عملکرد گذشته واحد اقتصادی مربوطه و رشد آن در آینده را مورد بررسی قرار دهید. همچنین پس از مقایسه ترازنامه چند سال متمادی یک واحد، متوجه تغییرات میزان دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام آن خواهید شد.

چگونه بیلان ساختمان را تشکیل دهیم؟

برای انتشار بیلان ساختمان ابتدا باید تمامی درآمد ها و مخارج گردآوری بشوند و سپس اسناد مالی مرتبط با آن ها بررسی شود. سپس دسته بندی و جمع بشوند و در قالب یک گزارش منتشر شوند. ایجاد بیلان به صورت دستی و سنتی بسیار زمان بر است. به همین دلیل در نرم افزار مدیریت ساختمان همساده ها، امکانی وجود دارد که مدیر ساختمان با یک کلیک در هر لحظه می‌تواند بیلان ساختمان خود را در بازه دلخواه زمانی مشاهده کند.


درباره مدیریت ساختمان بیشتر بخوانید:

حقوق مدیر ساختمان

روش های مدیریت ساختمان

آموزش قسمت تنظیمات مالی و حسابداری در همساده ها

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
3.5 2 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
8 ماه قبل

بسیار عالی ممنون از توضیحات خوبتون

پاسخ به  علیرضا
8 ماه قبل

لطف داری علیرضاجان🙏🙏🙏