Group 11475

بازارچه همساده ها

هزینه تعمیر کولر به عهده مستاجر است یا مالک ؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

از قدیم مستاجر و موجر بر سر یک سری مسائل اختلاف نظر داشته اند. از این رو قوانینی وضع شده است تا از بروز این اختلافات جلوگیری شود. مسئولیت های مربوط به کولر خانه نمونه ای از این مسائل است.

سوالی که پیش می آید این است که هزینه تعمیر کولر بر عهده کیست؟ آیا مالک باید به آن رسیدگی کند یا مسئولیتش با مستاجر است؟

تعمیرات جزئی کولر

تعمیر کولر میتواند جزئی باشد و نیاز به هزینه زیادی هم نداشته باشد. این موارد عبارتند از:

  • چک کردن کولر
  • تنظیم مسیر باد
  • تعمیر پمپ کولر
  • تعویض پوشال
  • رگلاژ تسمه
  • آب بندی کف کولر
  • تنظیم فلوتر

این دسته تعمیرات شامل مواردی هستند که بر اثر استفاده دوره ای از کولر ممکن است پیش بیاید. بنابراین این هزینه تعمیرات جزئی کولر به عهده مستاجر است.

تعمیر کولر

مسئولیت مالک در قانون

طبق قانون ۴۸۶ قانون مدنی و  قانون تملک آپارتمان ها، مالک وظیفه دارد خانه را بی عیب در اختیار مستاجر بگذارد و هزینه های تعمیرات اساسی را پیش از اجاره دادن خانه، بپردازد. اما در صورتی که در مدت اجاره مشکلی پیش آید، باید بررسی شود. بنابراین هزینه های تعمیرات اساسی مانند لوله کشی و تاسیسات به عهده مالک بوده و هزینه های سطحی تعمیرات به عهده مستاجر است.

تعمیرات اساسی کولر

با اینکه هزینه های تعمیرات جزئی کولر با مستاجر است، هزینه های تعمیرات اساسی با مالک میباشد. تعویض و تعمیر موتور کولر یا پمپ آب از جمله تعمیرات اساسی هستند که به عهده موجر میباشند.

البته ناگفته نماند که اگر مستاجر به دلیل سهل انگاری و بی توجهی یا از روی عمد آسیبی به موتور کولر و تجهیزات آم وارد کند یا موتور بسوزد، تمام هزینه های تعمیرات با خودش خواهد بود.

تعمیر اساسی کولر

نتیجه گیری

اگر مستاجر هستید و بدنبال خانه ای برای سکونت میباشید بهتر است قبل از نوشتن قرارداد، تمامی تجهیزات از جمله کولر را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشند. مالکین هم موظف اند تجهیزات خانه را پیش از اجاره دادن آن به مستاجر بررسی کنند تا در مدت اجاره مشکلی پیش نیاید.

مالکین و مدیران ساختمان میتوانند با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان همساده ها، هزینه های نگهداری و تعمیرات مربوط به ساختمان را به ثبت برسانند و به صورت ماهانه برای واحدها قبض صادر نمایند.

راهنمای خرید کولر

علیرضا گرجی

علیرضا گرجی

سرپرست تیم محتوای همساده ها و علاقه مند به حوزه کامپیوتر
5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sad
Sad
3 ماه قبل

سلام هزینه تعویض پوشال های سلولزی با کی هست؟

ویرایشگر
پاسخ به  Sad
3 ماه قبل

با سلام
طبق عرف هر چیزی که طول عمر بالاتری دارد هزینه ی آن با مالک است.
پوشال سلولزی هم به دلیل ماندگاری و طول عمر بالایی که دارد هزینه ی آن با مالک است.

بهنام
بهنام
2 ماه قبل

اگر کولر دوسال دست مستاجر باشه و مالک کولر رو سالم تحویل داده باشه و توی قرارداد هم ذکر کرده باشه، و دینام کولر خراب بشه هزینش با مالکه یا مستاجر

ویرایشگر
پاسخ به  بهنام
2 ماه قبل

با سلام
به دلیل اینکه کولر از دسته وسایلی است که عمر طولانی مدتی دارد، هزینه های تعمیر و نگهداری آن به عهده مالک می باشد و این موضوع در اجاره نامه ها هم ذکر شده است.
اما اگر آسیب وارد شده توسط مستاجر باشد، باید خود مستاجر هزینه خسارت وارد شده را بپردازد.

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام
من موجر هستم و سال قبل کولر نو گرفتم و گذاشتم تو خونه، الان مستاجر میگه موتور کولر سوخته، من خودم تو خونه خودم ۱۰ سال کولر خریدم و هنوزم کار میکنه، چطور میشه بعد ۱۴ ماه موتور کولر بسوزه؟ تعویض موتور کولر الان من میشه یا ایشون؟ ممنون

کاربر پشتیبان
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

در کل تعمیر و نگهداری جزئی به عهده مستاجر و مابقی به عهده مالک است، وسایل الکترونیکی را نمی توان مشخص کرد که چه موقع بسوزد ، اگر شما مطمئن هستید که در اثر سهل انگاری مستاجر موتور کولر سوخته، میتوانید کارشناس معتبر بگیرید و با مشخص شدن حدود خسارت آن را از مستاجر مطالبه کنید.

آرین
آرین
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر . بنده ۵ ساله توی خانه ای مستاجرم . کولر آبی قدیمی ۵هزار داره و امسال بخاطر فرسودگی بیش از اندازه سینی کف سوراخ شده . میخوام بدونم هزینه ی تعویض و خرید سینی کف کولر بعهده ی کیه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ویرایشگر
پاسخ به  آرین
1 ماه قبل

با سلام، هزینه تعمیر، تعویض و خرید کولر بر عهده مالک است.

امید
امید
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید ۶ ماه پیش خانه ای اجاره کردم الان موتور کولر سوخته . هزینه با من هستش یا مالک

قاسمی
قاسمی
پاسخ به  امید
1 ماه قبل

اگه سالم تحویل داده باشه با مستاجر میباشد

علی مرادی
علی مرادی
پاسخ به  قاسمی
1 ماه قبل

اطلاعات غلط نده دوست عزیز خرابی موتور و پمپ کولر چون در دسته تعمیرات کلی هست به عهده مالک هست توی اجاره نامه هم ذکر شده و وسیله برقی هر لحظه ممکنه خراب بشه یکی رفتن برق زیاد و نواسانات برق و دلیل نمیشه سالم تحویل شده باشه حتما شما مالکی و می خوای به مستاجر فشار بیاری من هم مالکم و مستاجر دارم انصاف هم چیز خوبیه نمی شه فقط پا رپ پا بندازی و فقط اجاره بگیری هزینه هاش رو هم باید قبول کنی