نرم‌افزار مدیریت ساختمان همساده ها

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

امنیت ساختمان یکی از اصلی ترین پایه های تعیین یک ساختمان خوب است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ابزارآلات و تدابیر امنیتی نیز پیشرفت چشم گیری داشته. نصب دوربین مداربسته یکی از مهم ترین ابزارآلات امنیتی است که هر ساختمان باید به فکر آن باشد. در این مقاله با انواع دوربین های مداربسته مناسب ساختمان آشناشوید.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته

امروزه دوربین های مداربسته بسیار زیادی تولید و منتشر میشوند. اما تنها تعداد خاصی از آنها برای ساختمان مناسب هستند. در این مقاله به شما دو نوع دوربین مداربسته معروف و محبوب را معرفی میکنیم. این دوربین ها اکثرا برای ساختمان ها و شرکت ها استفاده میشوند و به همین دلیل محبوبیت بالایی دارند.

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته دام به دلیل شکل گنبدی خود به این نام منتخب شده اند. شعاع دید این دوربین ها بسیار سخت قابل تشخیص است ، به همین دلیل شرایط را برای سارقین بسیار سخت تر خواهد کرد و عموما سارقین را از سرقت باز میدارند.

مزایای دوربین های دام چیست ؟

دوربین های دام به اشعه مادون قرمز مجهر هستند. این فناوری به دوربین های دام توانای ضبط و دید در کم ترین نور و حتی تصویر برداری در فضا های تاریک را هدیه میدهد. به دلیل وجود محفظه گنبدی شکل بر روی شیشه دوربین ، دوربین های دام طول عمر بیشتری نسبت به دوربین های بالت دارند. همچنین این نوع دوربین ها به دلیل داشتن محافظ گنبدی شکل در مقابل ضربات مقاومت بیشتری دارند.

دوربین مداربسته بالت (Bullet)

دوربین های مداربسته BULLET

این دوربین ها به علت شکل مستطیلی و جنس فلزی خود نام Bullet را به خود اختصاص داده اند. Bullet در زبان لاتین به عنوان تیر و لوله تعریف میشود. این دوربین ها مناسب فضا های بیرونی و نصب بر روی دیوار ها و ستون ها هستند. دوربین های بالت بیشتر در فضا های خارجی ساختمان به کار میروند.

مزایای دوربین های بالت چیست ؟

بدنه این دوربین ها ضد آب می باشد و مناسب فضاهای مرطوب و دارای شرایط بد آب و هوایی هستند. همچنین اکثر دوربین های مداربسته بالت دارای دید در شب هستند. بدنه این دوربین ها ضد آب است و در شرایط آب و هوای نامناسب مقاومت بیشتری نسبت به دوربین های دام دارند.

دوربین های مداربسته اسپیددام(ptz)

دوربین های مداربسته

دوربین های اسپیددام که به دوربین های ptz نیز معروف هستند . این دوربین ها به طوری طراحی شده اند تا از توانای چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی برخوردار باشند. اسپیددام ها یکی از بهترین دوربین های مداربسته به شمار میروند . این دوربین ها میتوانند تا دورترین نقاط تحت پوشش را با بهترین کیفیت ممکن بزرگ نمایی کنند.

دوربین های مداربسته کیوب (cube)

دوربین های مداربسته کیوب

دوربین های کیوب قابلیت نصب بر روی میز ، دیوار و سقف را دارا هستند . این دوربین ها دارای میکروفون و اسپیکر های داخلی نیز میباشند . ارتباط صوتی دوطرفه در این دوربین ها بسیار کاربردی  و رایج است .

دوربین های مداربسته چشم ماهی (fisheye)

دوربین های مداربسته fisheye

این دوربین ها به دلیل شباهت ساختاری به چشم ماهی به این نام ملقب شده است . دوربین های فیش آی به دلیل شکل ساختاری منحصر به فرد خود میتواند زاویه دید 180 یا 360 درجه را در اختیار شما قرار دهد . با استفاده از این  نوع دوربین های مداربسته میتوانید در تعداد دوربین های مدار بسته نیز صرفه جویی کنید . دوربین چشم ماهی دارای لنز ثابت است . برای دسترسی به کل محیط این دوربین باید بر روی مرکز سقفی با حداقل ارتفاع سه متر نصب گردد.

انواع دوربین های مداربسته بر اساس سیگنال ها

  • آنالوگ
  • تحت شبکه
  • بیسیم (wire less)

دوربین های آنالوگ

دوربین های آنالوگ در ایران از محبوبیت و تداول زیادی برخوردار هستند. در این نوع دوربین ها، دریافت و ارسال صدا و تصویر از طریق امواج آنالوگ صورت می گیرد. در دوربین های آنالوگ صدا و تصویر از طریق سیم منتقل میشوند.

امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارند. همانند نویز های مختلف الکترومغناطیسی و نویز های ناشی از نوسانات جریان برق. این مسئله همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ است.

دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه یا   IP نسل مدرن دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل بیشتری به نصب و تعمیر دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دیجیتال نشان دارند. این دوربین ها امواج را به صورت دیجیتال انتقال می دهند. ضمن بکارگیری از امواج دیجیتال، این دوربین ها تحت بستر شبکه LAN و WIFI کنترل و مرتبط می شوند. درواقع دوربین های تحت شبکه بهترین انتخاب برای شرکت ها به شمار میروند.

دوربین های بیسیم (wire less)

دوربین های بیسیم دارای حافظه ای کم و محدود هستند. در داخل این دوربین ها مموری کارت قرار میگیرد. این دوربین ها تصاویر مربوط به حداکثر ۳ روز (بستگی به میزان حافظه مموری کارت تعبیه شده در آن) را ضبط و ثبت می کند. این نوع  از دوربین ها بیشتر برای اتاق کودک استفاده می شوند . نصب و تعمیر دوربین مدار بسته بیسیم، برای افرادی که صرفا نیاز به مشاهده تصاویر دارند و نه ضبط و بایگانی آنها، مناسب است.

ملاک تعیین میزان دوربین مورد نیاز چیست ؟

  • ابعاد و بزرگی مکان مورد نظر
  • نقاط کور دوربین
  • میدان دید دوربین
  • نحوه چیدمان وسایل و احیانا دکور بندی مکان مورد نظر
  • توجه به نقاط حساس و کلیدی(نظیر درب های ورود و خروج)

مشخصات یک دوربین خوب چیست ؟

  • پهنای باند :یکی از ملزومات یک دوربین مناسب پهنای باند آن است. پهنای باند برای مدیریت شبکه اهمیت زیادی دارد، چرا که با یک اشتباه کوچک امکان هنگ کردن شبکه و قطع تصاویر وجود دارد. کیفیت تصویر نهایی بسیار به پهنای باند دوربین وابسته است. لذا قبل از هر تصمیمی باید طراحی مناسب و هوشمندانه توسط نصاب دوربین مدار بسته برنامه ریزی شود.
  • کیفیت تصاویر :

    فرمت HD از لحاظ لغوی به معنای کیفیت بالا می باشد. دوربین های مدار بسته در انواع مختلفی تولید میشوند و  دارای کیفیت تصویر و یا رزولوشن های متفاوتی هستند. در واقع  HD همان رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل است. دوربینی که دارای این رزولوشن است را دوربین ۷۲۰ یا  HD می نامند. این رزولوشن به طور تقریبی برابر با ۱ مگاپیکسل است. کیفیت  HD کیفیت قابل قبول و معمولی در دوربین های مداربسته محسوب می شود. در دوربین مدار بسته HD امکان زوم کردن و مشاهده سوژه هایی که نیاز به جزییات چندانی ندارد، وجود دارد.

    از مزایای دوربین HD، حجم کم  تصاویر گرفته شده است. از این رو پهنای باند و فضای ذخیره سازی به مراتب کمتری نسبت به دوربین های با رزولوشن های بالاتر FULL HD اشغال می کند. به همین دلیل استفاده از آنها مرسوم تر است.

  • قابلیت دید در شب : دوربین های مداربسته ای که از قابلیت دید در شب برخوردار هستند میتوانند در مصارفی مانند امنیت شرکت و ساختمان ، بسیار کارآمد و مفید باشند.
  • مقاومت دوربین های مداربسته : ضد آب و ضد ضربه بودن دوربین های مداربسته بسیار بسیار مهم است. چرا که دوربین های مداربسته نقش بسیار مهمی را در برقراری امنیت در شرکت ها و ساختمان ها برعهده دارند و باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند ، تا بتوانند در شرایط سخت نیز  به خوبی کار کنند و حافظ جان و مال ساکنین ساختمان و کارکنان شرکت ها باشند.

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها