Group 11475

بازارچه همساده ها

کاهش مصرف انرژی در تابستان

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

شروع فصل تابستان و افزایش دما، خود به خود باعث افزایش مصرف انرژی میشود. مقدار زیادی از انرژی مصرف شده در فصل تابستان به علت استفاده نادرست از انرژی میباشد. در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که با رعایت و استفاده از آنها میتوانید در مصرف انرژی خود در فصل تابستان بکاهید و مصرف بهینه ای داشته باشید.

مصرف انرژی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و محیط زیست کشور ها است. در فصول مختلف سال، به دلیل تغییرات اقلیمی و نیاز های متفاوت انسان ها، مصرف انرژی نیز تغییر می کند. تابستان یکی از فصل هایی است که به دلیل گرمای شدید، مصرف انرژی در بخش های خانگی و صنعتی به طور چشمگیری افزایش می یابد. 

افزایش دمای هوا باعث می شود که تقاضا برای وسایل سرمایشی مانند کولر های گازی، پنکه ها و سیستم های تهویه مطبوع افزایش پیدا می کند که این مسئله باعث افزایش فشار بر شبکه برق و منابع انرژی می شود.

عوامل موثر بر افزایش مصرف انرژی در تابستان

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث مصرف انرژی در تابستان می شود، که می توان آن ها را در چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد.

افزایش دمای هوا

در فصل تابستان، دمای هوا افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث افزایش استفاده از سیستم های سرمایشی می شود. مخصوصا در مناطقی که دمای هوا به بالای 40درجه سانتی گراد می رسد، به همین دلیل استفاده از کولر های گازی و تهویه مطبوع به یکی از نیاز های اصلی و مهم افراد تبدیل می شود. این افزایش استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف برق دارد.

افزایش فعالیت های اقتصادی و صنعتی

فصل تابستان برای بسیاری از صنایع و کسب و کار ها فصل پر بازدهی است. افزایش تولید در کارخانه ها و صنایع مختلف باعث افزایش پیدا کردن تقاضا برای انرژی می شود. صنایع بزرگی مانند فولاد، سیمان، پتروشیمی و… نیاز به برق و انرژی بیشتری دارند و این نیاز در تابستان بیشتر می شود.

افزایش سفر و تردد

در فصل تابستان تعطیلات و سفر های خانوادگی افزایش پیدا می کند. همین علت باعث میشود استفاه از خودروها، قطار ها و هواپیماها نیز افزایش پیدا می کند و همین وسایل انرژی زیادی را مصرف می کنند. 

علاوه بر این، هنگام سفر افراد معمولا از هتل ها و مراکز اقامتی استفاده می کنند که این مراکز برای خنک کننده هایی که دارند مصرف انرژی بالایی دارند.

تاثیرات زیست محیطی افزایش مصرف انرژی در تابستان

مصرف انرژی، تاثیرات مهم و قابل توجهی بر محیط زیست می گذارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

آلودگی هوا

نیروگاه های تولید برق به ویژه آن هایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند، آلاینده های مختلفی را تولید می کنند که این آلاینده ها باعث آلودگی هوا و تاثیرات منفی بر سلامت عمومی و اکوسیستم های طبیعی می شوند. با افزایش تولید برق برای پاسخگویی به تقاضای بیشتر در تابستان، میزان انتشار این آلاینده ها افزایش می یابد.

کاهش منابع آبی

در تابستان با توجه به اینکه میزان خشکسالی و دمای هوا بیشتر می شود، نیاز به منابع آبی نیز بیشتر می شود، همین موضوع فشار زیادی بر منابع طبیعی وارد می کند. کاهش سطح منابع آبی می تواند باعث تخریب اکوسیستم های آبی و کاهش دسترسی به آب شرب شود.

افزایش انتشار گاز های گلخانه ای

با افزایش یافتن استفاده از انرژی، به ویژه در نیروگاه های تولید برق که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند، گاز های گلخانه ای و انتشار آن نیز افزایش پیدا می کند. این گاز ها از جمله دی اکسید کربن، عامل اصلی پدیده گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی هستند. افزایش مصرف برق در تابستان، به ویژه در کشور هایی که از نیروگاه های فسیلی استفاده می کنند، باعث سریع تر شدن این فرآیند مخرب زیست محیطی می شود.

مصرف بهینه انرژی در تابستان

در کل حجم زیادی از انرژی مصرف شده در کشور به علت عدم رعایت و استفاده درست از انرژی است. برخی از نکات و دستور العمل ها برای استفاده درست از انرژی تنها به فصول و شرایط محیطی ختم نمیشود. در وحله اول ما باید یاد بگیریم تا با رعایت یکسری نکات کلی، در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و از مصرف بی رویه خودداری کنیم. سپس با رعایت یکسری نکات جزئی، مصرف بهینه تری در فصول سال داشته باشیم. در این مقاله ممکن است به نکاتی اشاره کنیم که علاوه بر فصل تابستان در بقیه فصول نیز کار آمد باشد و در مصرف بهینه انرژی به شما کمک شایانی بکند.

سیستم تهویه مناسب

سیستم تهویه مناسب برای کاهش مصرف انرژی

برای اطمینان از کارایی و عملکرد کولر و سیستم های خنک کننده خانه، حتما باید سیستم تهویه مناسبی داشته باشید. بدون تهویه مناسب هوا میزان انرژی مصرفی در کولر و سیستم های خنک کننده به مراتب بیشتر خواهد شد. تهویه فضای خانه شما یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در میزان مصرف انرژی در سیستم های خنک کننده است. بدون داشتن تهویه هوای مناسب، برای خنک کردن فضای خانه خود باید میزان انرژی بیشتری صرف کنید.

از عایق ها نگذرید !

استفاده از عایق ها برای کاهش مصرف انرژی در تابستان

با هدر رفتن و خارج شدن هوای خنک از خانه، میزان انرژی بسیار بیشتری مصرف خواهد شد. اجازه ندهید مواردی مانند پنجره های باز، درب ها و قسمت های دیگر با عبور هوای خنک از خود مانع مصرف بهینه انرژی شوند. عایق بندی فضای خانه تنها مختص به فصول گرم نیست!. بلکه در فصل زمستان نیز با ایزوگام و عایق کردن فضای خانه خود میتوانید از هدر رفتن هوای گرم بکاهید.

لامپ ها، خورشیدی خروشان در خانه شما!

تولید گرما توسط لامپ ها

جالب است بدانید که  تنها حدود 10 تا 15 درصد انرژی مصرف شده توسط لامپ های رشته ای تبدیل به نور میشوند و حجم زیادی از انرژی باقی مانده تبدیل به گرما میشود. یعنی لامپ های رشته این علاوه بر مصرف زیاد برق باعث ایجاد گرما و افزایش دمای محیط نیز خواهند شد. استفاده از لامپ های LED و جایگزین کرد آن با لامپ های پر مصرف رشته ای میتواند نقش بسیار مهمی در استفاده صحیح از انرژی داشته باشد.

برچسب انرژی بسیار مهم است!

مصرف بهینه انرژی

برچسب انرژی روی وسایل الکترونیکی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. چراکه این برچسب نشان دهنده کیفیت مصرف انرژی آن دستگاه میباشد. در مواقع خرید سیستم های الکترونیکی حتما به برچسب انرژی آن دستگاه دقت داشته باشید.

نتیجه گیری

مصرف انرژی در تابستان به دلیل افزایش دما و تقاضا برای وسایل سرمایشی به طور قابل توجهی افزایش می یابد و تاثیرات اقتصادی و زیست محیطی گسترده ای به همراه دارد. برای کاهش این اثرات باید از راهکار های مناسبی کمک بگیریم که بتوانند به کاهش مصرف انرژی و پایداری زیست محیطی کمک کنند.

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید.

3.7 3 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
2 سال قبل

مثل همیشه عالی

بهار
بهار
2 سال قبل

بسیار عالی