Group 11475

بازارچه همساده ها

چگونه از فضای پشت بام برای ایجاد باغچه اسفاده کنیم؟

چگونه از فضای پشت بام برای ایجاد باغچه استفاده کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها
مقدمه

در حال حاضر که اکثر منازل به صورت آپارتمان ساخته می‌شوند؛ کمتر افرادی این شانس را دارند که در خانه خود حس لذت بخش مراقبت از باغچه را تجربه کنند. داشتن باغچه در خانه‌های قدیمی مزایای فراوانی از جمله افزایش شادابی افراد، تصفیه هوای خانه، زیبا کردن حیاط منزل و… داشت. اما ما به علت محیط نسبتا جدید خانه‌ها نمی توانیم دقیقا همان حس داشتن باغچه و حیاط اختصاصی را تجربه کنیم. شاید بتوانیم از گیاهان مخصوص آپارتمان، در واحد خود استفاده کنیم. اما شما میتوانید از پشت بام خانه خود بهترین استفاده را کنید و داشتن یک باغچه زیبا را همراه با دیگر همسایه‌ها در آپارتمان خود تجربه کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی چگونگی استفاده از پشت بام برای ایجاد باغچه بپردازیم. خوشحال میشویم اگر نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

مزایا و معایب ایجاد باغچه در پشت بام

مزایا

وجود باغچه در پشت بام یا همان روف گاردن منجر به افزایش عمر بام می‌شود. همچنین این پوشش‌های گیاهی می توانند عایق های مناسبی برای صوت، رطوبت و همچنین سرمایش و گرمایش ساختمان در هر فصل باشند. روف گاردن به علت وجود سیستم‌های مناسب آبیاری می‌تواند از بار سیستم‌های مجاری فاضلاب بکاهند. علاوه بر تمام موارد گفته شده، وجود باغچه میتواند سلامت روحی ساکنین و کیفیت زندگی آنها را افزایش میدهد. اگر آپارتمان های بیشتری از فضای پشت بام خود استفاده کنند و آن را به باغچه ای زیبا تبدیل کنند، مناظر شهری بسیار زیبا میشوند و مواردی همچون آلودگی هوا، اثرات گرما و دی اکسید کربن موجود در هوا کاهش می‌یابند.

معایب

البته داشتن باغچه در پشت بام میتواند باعث مشکلاتی نیز باشد. روف گاردن باعث میشود وزن وارد شده به ساختمان به علت وجود خاک، باکس و گلدان برای گیاهان، آلاچیق و… افزایش پیدا کند. علاوه بر آن بعث ایجاد فشار بر تامین آب ساختمان میشود. و برای حل این مشکل باید شیر آبی در پشت بام نصب کرد.

مزایا و معایب ایجاد باغچه در پشت بام

بررسی شرایط پشت بام برای ایجاد باغچه

قبل از هرچیزی باید شرایط پشت بام خود را برای ایجاد باغچه تحلیل کنید. در طراحی و اجرای فضای سبز در پشت بام خود باید سازه های استفاده شده در باغچه، نوع خاک، میزان نیاز به آب و نور و چگونگی برطرف کردن این نیاز را مد نظر داشته باشید. حواستان باشد که برای ایجاد روف گاردن باید به دنبال قوانین و مجوز آن نیز باشید. سپس می‌توانید با کمک یک معمار نقشه و طرح مورد نظر خود را متناسب با فضای موجود طراحی کنید.

انتخاب نوع باغچه مناسب برای پشت بام

روش های مختلفی برای پیاده سازی باغچه در پشت بام وجود دارد؛ که عبارتند از:

  • گسترده: این نوع از باغچه اصولا برای مواقعی که حداقل میزان وزن را در نظر داشته باشید مناسب است. و تقریبا شامل یک یا دو نوع گیاه است که با عمق کم کاشته می‌شوند.
  • متمرکز: در این روش از گیاهان مختلف استفاده می‌شود و در نهایت پشت بام شما فضایی مانند فضای یک پارک را به خود میگیرد. البته در این روش نیازمند عمق بیشتری برای کاشت هستید. روش متمرکز اغلب در پشت بام‌هایی با دسترسی عمومی استفاده می‌شود.
  • ترکیبی: این مدل ترکیبی از دو روش قبل است که فواید هر دو را داراست. یعنی گیاهان مختلفی در آن استفاده میشود که همگی در پنل‌های سبک وزن کاشته می‌شوند.
  • مدولار پرتابل: این روش با نام جعبه گیاه هم شناخته میشود. و شامل جعبه و باکس هایی است که گل‌ها و گیاهان در آن کاشته می‌شوند.

انتخاب گیاهان مناسب برای باغچه پشت بامی

مشخص است که باید هر گیاه را در هوا و فضای مناسب با خودش کاشت و پرورش داد تا بتواند رشد کافی و مناسبی داشته باشد. پس برای باغ بام خود نیز باید به سراغ گیاهانی بروید که بتوانند رشد خوبی داشته باشند.

در مرحله اول شما باید گیاهی متناسب با آب و هوای شهر و منطقه خودتان پیدا کنید. برای مثال اگر در شهری با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، گیاه برگ بیدی میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. نکته دوم این است که گیاهانی را پیدا کنید که طول عمر بالایی داشته باشند تا باغچه شما دوام بیشتری داشته باشد و در نتیجه به هزینه کمتری برای تعویض گیاهان و نگهداری از آنها نیاز دارید. و در نهایت گیاهی را انتخاب کنید که نیاز کمی به آبیاری داشته باشد. این ویژگی باعث میشود که آب باران برای آنها کافی باشد و شما کمتر درگیر آبیاری به آنها باشد. البته در نهایت باید به فکر چگونگی سیستم آبیاری آنها هم باشد. 

انتخاب گیاهان مناسب برای باغچه پشت بامی

روش‌های نصب سیستم آبیاری و زهکشی مناسب

زهکشی مناسب نقش بسیار حیاتی‌ای در ایجاد باغچه در پشت بام دارد. شما باید لایه های متفاوت و متعددی ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید گیاهان مد نظر خود را در پشت بام بکارید و پرورش دهید. روش های متفاوتی برای ایزولاسیون و زهکشی پشت بام وجود دارد اما روش پنج لایه، روشی مطمئن برای این کار است. این لایه‌ها عبارتند از:

  • لایه عایق رطوبتی: در ایران پر مصرف ترین لایه عایق، ایزوگام است. در واقع این لایه دقیقا مثل اجرای ایزوگام بر پشت بام است.
  • لایه ژئوممبران: این لایه حکم ضد ریشه دارد و نفوذپذیری بسیار کمی دارد. این لایه را هم به صورت آماده می‌توانید تهیه کنید و هم میتوانید در محل گرم کنید و سپس با غلتک اجرا کنید.
  • لایه ژئوتکستایل: این قسمت برای محافظت از لایه قبلی اجرا می‌شود. جنس آن پلی استر است و نقش مهمی در کنترل فرسایش، مسطح سازی و عملیات زهکشی دارد. 
  • لایه ژئودرین: شکل این لایه مشابه با شانه تخم مرغ است که باعث زهکشی آب و هوادهی به ریشه گیاهان می‌شود. این لایه به این صورت عمل میکند که هنگام آبیاری گیاه، آب اضافه در آن ذخیره شده و به علت منافذ موجود در زیر آن هوا جریان دارد و این موضوع مانع از پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود.
  • فیلتر خاک: فیلتر خاک باید در زیر خاک اجرا شود تا از شسته شدن و عبور شن و ذرات به درون لایه زهکش جلوگیری کند.

سپس بعد از ایجاد تمام لایه‌های گفته شده، میتوانید خاک مناسب بریزید و گیاهان خود را بکارید و از آنها لذت ببرید. 

روش‌های نصب سیستم آبیاری و زهکشی مناسب

نتیجه گیری

وجود باغچه در پشت بام باعث ایجاد فضایی مناسب و لذت بخش می‌شود. این کار مزایای زیادی از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی هم برای ساکنین و هم برای شهروندان دارد. البته باید حواستان باشد که نکات ایمنی و استاندارد را رعایت کنید تا هرچه بهتر بتوانید از مزایای آن لذت ببرید و درگیر مشکلات احتمالی نشوید.

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

7 راه برای حفاظت از باغچه و گیاهان در فصول گرم

گیاهان مقاوم به گرما برای فصل تابستان

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها و روش ایجاد آن

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها