Group 11475

بازارچه همساده ها

مقایسه انواع کاغذ دیواری برای بهبود دکوراسیون داخلی

مقایسه انواع کاغذ دیواری برای بهبود دکوراسیون داخلی

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها
مقدمه‌

یکی از ابزارهای مهم در طراحی داخلی است. این پوشش علاوه بر زیبا سازی فضا، ترک‌ها و مشکلات دیوار را نیز میپوشاند و قابل تعویض است. شما به راحتی با توجه به سلیقه، امکانات، فضای خانه و… میتوانید طرح و رنگ مورد نظر خود را انتخاب و اجرا کنید. در انتخاب کاغذ دیواری باید ابعاد مختلفی را در نظر بگیرید و سپس دست به انتخاب بزنید. در ادامه به بررسی انواع کاغذ دیواری و ویژگی‌های آنها می پردازیم. اگر تجربه‌ای در این زمینه داشته اید، خوشحال میشویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

تاریخچه و اهمیت استفاده از کاغذ دیواری

دلایل زیادی مبنی بر اینکه مخترع کاغذ دیواری چینی‌ها هستند وجود دارد. انتشار چگونگی تولید کاغذ، به کل دنیا در قرن 8 میلادی توسط یک زندانی چینی اتفاق افتاد. بعد از آن دانش کاغذ سازی در دنیا رواج پیدا کرد. در آن زمان بسیاری از اروپاییان که در سطح اقتصادی و اجتماعی بالایی بودند، سفارش می کردند که نقاشی های بزرگی بر کاغذ بکشند تا در خانه خود نصب کنند. اما آغاز اصلی کاغذ دیواری بعد از رونق صنعت چاپ اتفاق افتاد.

انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری و ویژگی‌های آن‌ها

کاغذی

برای کسانی که اجاره نشین هستند، این مدل به علت قیمت پایین بسیار مناسب است. البته حواستان باشد که این کاغذ دیواری ضخامت بسیار کمی دارد و به همین علت آسیب پذیری بالایی دارد. غیرقابل شست و شو است و حدود یک الی دو سال ماندگاری دارد. همچنین به صورت تک لایه و دولایه هستند.

 

PVC

کاغذ دیواری پی وی سی پنج سال ماندگاری دارد. این پوشش دیواری‌ قابلیت شست وشو و ضدخش نیز دارد. هرچه تعداد لایه‌های پی وی سی بیشتر باشد، یعنی کاغذ کیفیت بهتری دارد. و هرچه کیفیت بالاتر باشد بوی نامطبوع آن کمتر است و برای اتاق کودک مناسب تر است.

نانو

این نوع از دیوارپوش‌ها به علت برخورداری از تکنولوژی نانو دارای ویژگی فراوانی از جمله قابلیت شست و شو، مقاومت در برابر نور خورشید، ضد آلرژی ، ضد گرد و غبار، عایق صدا و گرما و … میباشند.

بافت دار یا مخملی

در این کاغذ دیواری امکان شست و شو به علت وجود بافت مخمل در آن امکان پذیر نیست. جنس این نوع کاغذ دیواری شامل مخمل پلاستیکی یا پارچه‌های مخمل و پوشش PVC است. به همین علت قیمت آن از مدل PVC بیشتر است. رنگ بندی آن نیز اکثرا شامل رنگ‌های تیره است.

سه بعدی

یکی از محبوب ترین کاغذ دیواری‌ها، همین مدل سه بعدی است. این مدل به علت استفاده هوشمندانه از سایه در آن، به نظر برجسته می‌آید. از مزایای آن میتوان به قابلیت شست و شو و تنوع رنگ و قیمت اشاره کرد.

الیاف طبیعی 

این کاغذ دیواری به علت وجود الیاف‌های طبیعی مثل برگ و چوب جذابیت زیادی دارد. این مدل از چوب فانتزی فنلاندی ساخته شده و ضد آلرژی و حساسیت است. دارای قابلیت شست و شو است. البته قیمت بالایی نیز دارد.

نخی

این نوع از کاغذ دیواری مناسب افرادی است که طرح یا رنگ خاصی مد نظر داشته باشند. آن‌ها میتوانند با استفاده از این کاغذ که یک زمینه سفید و ساده برای آن‌ها ایجاد می‌کند، طرح و رنگ خود را اجرا کنند.

پارچه ای

در این نوع کاغذ از پارچه‌های مرغوب استفاده میشود و قابل شست و شو هستند. همچنین عایق بسیار خوبی برای گرما و صدا هستند. این مدل، از گرانترین نوع کاغذ دیواری محسوب می‌شود.

متالیک

پوشش دیواری کمیابی که قیمت بالایی دارد و در آن لیمینتی از آلومینیوم در زیر کاغذ وجود دارد.

مقاومت کاغذ دیواری

مقاومت و دوام انواع کاغذ دیواری

با ورود کاغذ دیواری‌های ضد آب به بازار، استفاده از کاغذ دیواری در مکان‌های مرطوب مثل سرویس بهداشتی دیگر غیر ممکن نیست. در حمام، آشپزخانه و به صورت کلی مناطق مرطوب، باید از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کرد که دارای پوششی از جنس وینیل هستند. این پوشش باعث افزایش مقاومت آنها نسبت به آب و رطوبت می‌شود. 

نصب و نگهداری کاغذ دیواری

قبل از نصب، دیوار باید آماده شود، به بیان دیگر باید زیرسازی شود. یعنی تمام ترک، سوراخ و… موجود در دیوار به وسیله گچ پوشش داده شود تا دیوار کاملا صاف و یکدست شود. البته باید به این نکته هم توجه شود که هر نوع دیواری برای نصب کاغذ دیواری مناسب نیست. برای مثال دیوارهای گچی نسبت به دیوارهای سیمانی و چوبی برای نصب کاغذ دیواری بهتر هستند.

نگهداری از کاغذ دیواری

موارد مختلفی بر قابلیت شست و شوی یک کاغذ دیواری اثرگذار است؛ این موارد عبارتند از:

  • جنس لایه رویی: کاغذ PVC به دلیل وجود یک لایه جنس پلی وینیل کلراید(PVC)، مقاومت بسیار بالایی در برابر آب دارد.
  • طرح و بافت کاغذ دیواری: کاغذهایی با طرح‌های خاص ممکن است حساسیت بیشتری داشته باشند.
  • کیفیت تولید: هرچه کیفیت کار بالاتر باشد، در برابر آب هم مقاوم تر است.

تناسب کاغذ دیواری با سبک‌های مختلف دکوراسیون

کاغذ دیواری‌های کلاسیک برای دکوراسیون سنتی

میتوان گفت که کاغذ دیواری کلاسیک به طور ویژه برای دکوراسیون سنتی طراحی شده است. این نوع از کاغذ دیواری شامل گل‌های بزرگ و پیچیده، خطوط منحنی، الگوی‌های برگرفته از هنرهای تاریخی و… هستند. و اکثرا از رنگ‌هایی مثل زرشکی، طلایی، کرم و سبز تیره در آن استفاده می‌شود که حس شکوه و اصالت را القا می‌کند. این سبک با مبلمان چوبی و فضای سنتی به راحتی هماهنگ می‌شود.

طرح‌های مدرن و مینیمال برای فضاهای مدرن

این مدل از کاغذ‌ها با استفاده از الگوهای هندسی ساده، خطوط افقی، عمودی و اشکال انتزاعی به دکوراسیون جلوه ای شیک و امروزی می‌بخشند. کاغذ دیواری‌های مینیمال به علت سادگی در فضاهای مختلف به خصوص در نشیمن و محیط‌های کاری حس آرامش و نظم را به افراد انتقال می‌دهد.

سبک بوهمی کاغذ دیواری

کاربرد کاغذ دیواری در دکوراسیون سبک بوهمی و صنعتی

سبک بوهمی از رنگ‌ها و اشکال گوناگون و به نوعی از فرهنگ‌های گوناگون استفاده می‌کند. کاغذ دیواری‌هایی که سبک بوهمی دارند دارای اشکال و طرح‌های رنگارنگ با الهام از الگوهای گیاهی و هندسی هستند. در این سبک بیشتر از رنگ‌های نارنجی، قرمز، سبز و آبی استفاده می‌شود. این سبک به سادگی با مبلمان و وسایل دست بافت هماهنگ می‌شوند.

هزینه و قیمت انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری با توجه به عواملی مثل جنس، طرح و نقش، برند، کشور تولید کننده، ضمانت و خدمات پس از فروش و… قیمت گذاری می‌شود.

تفاوت استفاده از کاغذ دیواری و رنگ‌آمیزی دیوار

هر دو روش دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های آنها می‌پردازیم:

مزایای کاغذ نسبت به رنگ:

  • تنوع رنگ و طرح بیشتر
  • اجرای سریعتر
  • قابلیت شست و شو
  • بو ندارد
  • طول عمر بالا
  • عدم نیاز به زیرسازی دقیق و جزئی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • پوشاندن ترک‌های عمیق و بزرگ

معایب کاغذ نسبت به رنگ:

  • هزینه بالاتر
  • پیچیدگی در نصب
  • سختی در تعمیر و تعویض
  • محدودیت در شست‌و‌شو
  • حساسیت نسبت به رطوبت

نتیجه‌ گیری

 در نهایت کدام نوع کاغذ دیواری برای بهبود دکوراسیون داخلی ما بهتر است؟ برای اینکه بفهمیم کدام یک از انواع پوشش‌های دیواری برای ما و محیط مدنظرمان مناسب است باید به نکات مختلفی توجه کنیم تا انتخاب مناسبی از هرلحاظ داشته باشیم. در ابتدا رنگ و طرح محصول باید برای ما جذاب باشد و همچنین با محیط هماهنگ باشد. سپس به کیفیت و قیمت محصول توجه کنید و از برند خوب و باکیفیتی خرید کنید. در نهایت حتما به این نکته توجه کنید که متناسب با جنس محصول خود از آن مراقبت کنید.

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید.

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها