Group 11475

بازارچه همساده ها

فرهنگ میهمانی در عید نوروز

فرهنگ دید و بازدید در عید نوروز

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

عید نوروز یکی از قدیمی ترین و مهم ترین عید های ایران است. پیشاپیش این عید را به تمامی کاربران همساده ها تبریک میگوییم. در این مقاله به شما چند نکته درباره فرهنگ و آداب و رسوم عید دیدنی در عید نوروز را معرفی میکنیم. سال خوبی را برای تمامی شما آرزو مندیم.

تاریخچه عید نوروز

عید نوروز

نوروز، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی میباشد که برابر با یکم فروردین ماه است. جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران پر افتخار ایران باستان. خاستگاه نوروز، در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را پرشکوه برگذار میکنند.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب میشود و برخی از دیگر کشور هایی که در دوران باستان جزو ایران کبیر بودند نیز این مبارک را پرشکوه برگزار میکنند. از کشور هایی که سال نو را جشن میگیرند میتوان به تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان اشاره کرد.

زمان سال تحویل

جشن عید نوروز با تحویل سال یا لحظه برابری (اعتدال بهاری) آغاز میشود. لحظه ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استواری زمین گذشته و برابری روز و شب رخ میدهد. در گاه شماری هجری خورشیدی، لحظه تحویل سال، تعین کننده نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین است.

واژه نوروز

واژه نوروز از فارسی میانه و برگرفته از زبان اوستایی است. مورخان معادل اوستایی نوروز را Navaka Raocah حدس میزنند.

امروزه این واژه به طور هام به اعتدال بهاری و آغاز سال نو اطلاق تلقی میشود. اما نوروز در معنای خاص، برای ششمین روز فروردین با نام “روز خرداد” به کار میرود.

پیشینه نوروز

منشا و زمان پیدایش نوروز، به درستی قابل تشخیص نیست. برخی از روایت های تاریخی آغاز سال نو را به بابلیان نسبت میدهند. بر طبق روایت ها، رواج نوروز در ایران به سال 538 قبل از میلاد، یعنی زمان حمله کوروش کبیر به بابل بر میگردد.

مردم بابل روز اول سال “عموما اعتدال بهاری برابر با 21 مارس” را جشن میگرفتند. این زمان برابر با بیداری طبیعت است. از لوحه های قدیمی چنین بر می آید که این جشن تقریبا از 2340 سال، پیش از میلاد شناخته شده بود.

فرهنگ دید و باز دید در عید نوروز

فرهنگ دید و بازدید در عید نوروز

عید نوروز یکی از مهم ترین عید های ایرانیان است. در ایام نوروز ایرانیان با دید و بازدید از همدیگر بنیان خانواده را مستحکم تر میسازند. اما دید و بازدید امروزه مانند ایام قدیم نیست، در این دوره از تاریخ باید فرهنگ دید و بازدید را به خوبی درک کنید.

سرزده به بازدید کسی نروید

یکی از مهم ترین فرهنگ ها در دید و بازدید ایام عید نوروز، خبر دادن به میزبان است. چرا که در فرهنگ ایرانیان پذیرایی کامل یکی از مهم ترین اصول در میهمانی ها است. پیشنهاد میشود چند روز قبل تر از رفتن به دید و بازدید، میزبان را در جریان قرار دهید.

سعی کنید از میهمانی لذت ببرید

زمانی که به بازدید یکی از اقوام خود میروید، طبیعی است که میهمانی با سرو صدای کودکان شما پر شود. سعی کنید زمانی که در میهمانی هستید این دید و بازدید را برای خود و کودکان تبدیل به خاطره ای بد نکنید. بهتر است قبل از رفتن به میهمانی نکاتی را به کودکان خود بیاموزید، اما به هیچ عنوان او را در زمان دید و بازدید تنبیه و یا تربیت نکنید. کودکان خود را از دید و بازدید مطنفر نکنید!

با فخر فروشی تنها خودتان را خراب خواهید کرد

هدف از دید و بازدید در عید نوروز با خبر شدن از حال و روز میزبان و مهمان است. در واقع شما در این میهمانی تنها سعی در مستحکم کردن ارتباط خود با میزبان و بر عکس را دارید. فخر فروشی و تعریف زیاد از حد از خود یا دیگری در این میهمانی ها چندان کار درستی نیست و ممکن است تنها باعث چشم و هم چشمی و دوری دو خانواده از هم شود.

با هم صحبتتان ارتباط چشمی برقرار کنید

یکی از مهم ترین اصول در دید و بازدید و صحبت با افراد در میهمانی ها، برقراری ارتباط چشمی است. نگاه کردن به فردی که در حال صحبت با شماست شعور و احترام شما به شخص را میرساند. حتی برای احترام به میزبان نیز باید در هنگام صحبت با وی ارتباط چشمی را برقرار کنید.

از بحث و گفت و گو درباره مسائلی که باعث دلخوری میشود به شدت جلوگیری کنید!

همانطور که گفتیم، هدف از دید و بازدید مستحکم کردن ارتباط بین خانواده ها است. از بحث کردن درباره مواردی که باعث دل زدگی دیگران از هم میشود جلوگیری کنید. به این توجه داشته باشید که عقاید سیاسی، مذهبی و حتی سبک زندگی شما با دیگری فرق دارد. و شما هیچ حق و مسئولیتی درباره طرز فکر، پوشش و عقاید سیاسی و مذهبی فرد ندارید. پس قبل از آنکه بحث به بیخ کشیده شود و ارتباط بین خانواده ها را از بین ببرید، از شروع کردن اینجور گفتمان ها دست بردارید و از میهمانی لذت ببرید.

منبع : ویکی پدیا دانشنامه آزاد

بیشتر بخوانید

فرهنگ آپارتمان نشینی

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها