نرم‌افزار مدیریت ساختمان همساده ها

طرح مسکن ملی 1402 + جزئیات و ثبت نام

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

طرح نهضت ملی مسکن یا همان مسکن ملی، یکی از طرح های حمایتی دولت برای قشر کم درآمد میباشد. این طرح از آبان ماه سال گذشته شروع شده و متقاضیان زیادی داشته است.

در ادامه به بررسی جزئیات این طرح، شرایط و شیوه ثبت نام در این طرح میپردازیم.

شرایط ثبت نام در مسکن ملی

ثبت نام در طرح مسکن ملی پیش‌شرط‌هایی نیز دارد. این طرح در درجه اول برای استفاده‌ی افراد متأهل در نظر گرفته شده است.

اولین و مهم‌ترین شرط این است که متقاضی و افراد تحت سرپرستی او از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۴ نباید صاحب زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشند. همچنین از تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ نباید از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده کرده باشند.

متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست هم حداقل باید ۳۵ سال سن داشته باشند.

متقاضی باید در شهری که در آن تقاضای استفاده از مسکن ملی دارد حداقل ۵ سال زندگی کرده باشد. منع قانونی برای تسهیلات بانکی مثل چک برگشتی یا تسهیلات معوقه هم نداشته باشند.

متقاضی باید بتواند هزینه‌ی مازاد تسهیلات بانکی را که برای ساخت مسکن لازم است تأمین کند. متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه باید بتوانند حداقل سی درصد هزینه‌ی ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی سپرده‌گذاری کنند.

همچنین توانایی پرداخت اقساط ماهیانه‌ بانکی تسهیلات هم مهم است. متقاضی باید بتواند اقساط ماهیانه وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد را پرداخت کند.

هزینه ثبت نام

هزینه اسم‌نویسی مسکن ملی
هنوز شرایط ثبت نام مسکن ملی در سال ۱۴۰۲ مشخص نشده و در نتیجه هزینه‌ی اسم‌نویسی در این طرح هم معلوم نیست. به محض اینکه هزینه‌ها مشخص شود این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

شرایط سال گذشته به این صورت بود که متقاضی در مرحله‌ی اول ثبت نام مسکن، باید حداقل ۴۰ میلیون تومان در این طرح سپرده‌گذاری می‌کرد که رقم سپرده در سال جدید هنوز مشخص نشده است.

میزان اقساط طرح نهضت ملی مسکن 1402

شرایط اقساط این طرح هنوز به طور کامل اعلام نشده است با اینحال در لیست زیر می‌توانید شرایط اقساط مرتبط با طرح مسکن ملی سال 1401 را مشاهده کنید:

میزان اقساط طرح مسکن ملی، با لحاظ کردن 3 سال زمان جهت دوران ساخت و همچنین بازپرداخت به مدت 17 سال
به صورت زیر میباشد:

  • برای تسهیلات 250 میلیون تومانی : 4 میلیون تومان
  • تسهیلات 300 میلیون تومانی : 4 میلیون و 700 هزار تومان
  • تسهیلات 400 میلیون تومانی : 6 میلیون و 300 هزار تومان
  • تسهیلات 450 میلیون تومانی : ماهانه 7 میلیون تومان ( بدون سود دوران ساخت مسکن )

نکته : اگر سازندگان بتوانند طی مدت زمان دو سال، واحد هارا بسازند، بازپرداخت تسهیلات 18 سال خواهد شد و میزان اقساط وام نیز به نسبت کاهش می یابد.

مسکن ملی

نرخ سود اقساط

نرخ سود طرح 18 درصد در نظر گرفته شده است. میزان پرداخت اقساط وام پس از تحویل گیری واحد ها، برای دهک های اول تا پنجم، حدود 50 درصد آن، در نظر گرفته می شود.

شرایط و شیوه ثبت نام

  1. عدم استفاده از تسهیلات و وام های دولتی یا نهاد های عمومی غیر دولتی از سال 1384 به بعد
  2. شرط داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در 5 سال اخیر در شهر مورد تقاضا
  3. شرط توانایی مالی جهت بازپرداخت تسهیلات و اقساط

ثبت نام مسکن ملی

سامانه مسکن ملی، جهت پیگیری ثبت نام مسکن ملی، راه اندازی شده و نحوه پیگیری ۱۴۰۲، به این صورت است که ثبت نام کنندگان، ابتدا باید، وارد سایت مسکن ملی شده و سپس، در بخش ( مشاهده و پیگیری درخواست ها )، با وارد کردن کد ملی و دریافت رمز عبور، اقدام به مشاهده استعلام نتیجه با کد ملی خود نمایند.

🔹سایت ثبت نام مسکن ملی؛ متقاضیان شرکت در این دوره میتوانند با مراجعه به آدرس www.tem.mrud.ir سایت ثبت نام مسکن ملی و ثبت نام در پنجره خدمات هوشمند دولت و مراجعه به بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

🔹سایت ثبت نام مسکن ملی www.tem.mrud.ir و ورود به استعلام مسکن ملی سریع و فوری

🔹ثبت نام مسکن ملی در بازه های زمانی معین و از طریق سامانه www.tem.mrud.ir قابل انجام است.

🔹متقاضیان شرکت در این طرح باید شرایط ثبت نام را داشته باشند و مدارک هویتی خود و افراد تحت تکفل خود را در این سامانه در زمان مقرر ثبت کنند. به این منظور متقاضیان با ورود به سامانه طرح اقدام ملی مسکن می توانند درخواست خود را ثبت کنن

مهلت ثبت نام

تاریخ جدید ثبت نام مسکن ملی در سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است اما در سال گذشته تاریخ ثبت نام از ۱۵ تا ۳۰ تیر ماه بود. بر اساس اطلاعیه‌های سامانه اکنون ثبت نام انجام نمی‌شود اما پس از پالایش متقاضیان و وجود ظرفیت‌های خالی و در صورت احصاء مجدد زمین‌های مناسب مجدداً برای ثبت‌نام برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی می‌شود و لیست شهرها اعلام می‌شود.

مقالات مرتبط :
وام ودیعه مسکن
وام مسکن چیست؟
سرمایه گذاری جمعی در حوزه مسکن

علیرضا گرجی

علیرضا گرجی

سرپرست تیم محتوای همساده ها و علاقه مند به حوزه کامپیوتر
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها