نرم‌افزار مدیریت ساختمان همساده ها

حشرات خانگی

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

با شروع فصل گرما و گرم شدن هوا، بالا رفتن رطوبت و شرجی شدن هوا شاهد پیدایش انواع حشرات خانگی هستیم و این امر بسیار آزاردهنده است.

استفاده از حشره کش راه آسانی برای ازبین رفتن حشرات خانگی است، اما شما میتوانید از روش های ساده و کم خطر نیز برای ازبین بردن حشرات خانگی استفاده کنید.

مقدمه

فصل گرما که معمولا شامل ماه های تابستانی است، شرایط مناسبی را برای تکثیر و فعالیت حشرات مختلف فراهم می کند. این حشرات می توانند موجب مشکلات بهداشتی، آزار و اذیت شما و تخریب اموالتان شوند.

به همین دلیل شناخت راهکار های مناسب برای دفع این در فصل گرما از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی انواع حشرات خانگی، علت حضور آن ها در منازل و راهکار هایی برای دفع آن ها خواهیم پرداخت.

انواع حشرات خانگی در فصل گرما

سوسک ها

سوسک ها یکی از رایج ترین حشرات خانگی هستند که در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند و تکثیر پیدا می کنند. این حشرات می توانند ناقل بیماری های مختلف باشند.

برخی از بیماری هایی که ناقل آن ها سوسک است عبارتند از:

  • سالمونلا
  • ای کولا
  • حصبه
  • وبا
  • بیماری های گوارشی

پشه ها

پشه ها در فصل گرما به دلیل شرایط مناسب برای تخم گذاری بسیار فعال می شوند. این حشرات نیز به خودی خود می توانند ناقل بیماری های مختلفی باشند.

برخی از بیماری هایی که ناقل آن ها پشه است عبارتند از:

  • مالاریا
  • تب دنگی
  • زیکا
  • چیکونگونیا
  • تب زرد
  • فیلاریا

مورچه ها

مورچه ها نیز در تابستان به دنبال آب و غذا هستند و به همین دلیل به منازل هجوم می آورند. این حشرات نیز می توانند به مواد غذایی حمله کنند و موجب آلودگی آن ها شوند.

مگس ها

مگس ها با ورود به منازل به ویژه آشپزخانه ها می توانند غذا هارا آلوده کنند. این حشرات نیز به دلیل زندگی در محیط آزاد ناقل بیماری های مختلفی هستند.

برخی از بیماری هایی که ناقل آن ها پشه است عبارتند از:

  • حصبه
  • وبا
  • اسهال خونی
  • لیشمانیوز
  • تب پاپاتاسی
  • تب میانی

کک و کنه ها

این مدل حشرات بیشتر برای حیوانات خانگی مشکل ساز هستند. کک و کنه ها می توانند موجب خارش و عفونت های پوستی شوند و برخی از آن ها ناقل بیماری های جدی مانند لایم هستند.

دلایل حضور حشرات خانگی در منازل

حشرات به دلایل مختلفی به خانه ها هجوم می آورند که در ادامه به بررسی دلایل حضور حشرات در خانه خواهیم پرداخت.

شرایط محیطی مناسب

فصل پرما به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، بهترین شرایط برای افزایش و تکثیر حشرات هستند. همچنین رطوبت بالا و دسترسی به آب و غذا از دیگر عواملی هستند که حضور حشرات را در خانه تشدید می کنند.

وجود غذا و آب

حشرات به دنبال منابع غذایی و آب وارد خانه ها می شوند. زباله ها، باقی مانده غذا ها و ظروف کثیف باعث می شوند حشرات بیشتر جذب بشوند.

شکاف ها و سوراخ ها

این حشرات به راحتی از طریق سوراخ ها و شکاف، راه آب ها و باز بودن در و پنجره به داخل منازل راه پیدا می کنند.

روش های پیشگیری از ورود حشرات به منزل

اکنون که هم با حشرات و هم دلایل حضورشون در خانه ها آشنا شدیم، وقتش است که با راهکار های ازبین بردن آن ها آشنا شویم.

نظافت مداوم و صحیح

نظافت منظم منازل مانند جارو کردن، شستوشوی منظم ظروف داخل سینک، دفع زباله ها و تمیز کردن سطوح می تواند از تجمع حشرات جلوگیری کند.

بستن شکاف ها و سوراخ

شکاف ها و سوراخ های موجود بر روی دیوار ها، پنجره ها و در ها باید با دقت بررسی شوند و سپس با مواد مناسب مانند سیلیکون، فوم و… بسته شوند.

استفاده از پشه بند و توری های پنجره برای جلوگیری از ورود حشرات خانگی

نصب پشه بند اطراف تخت خواب و استفاده از توری های مناسب پنجره ها می تواند از ورود پشه ها و سایر حشرات خانگی جلوگیری کند.

دفع صحیح زباله ها

زباله ها باید در پلاستیک و سطل های زباله در بسته نگهداری شوند و به طور منظم از خانه خارج شوند تا حشرات جذب آن ها نشوند.

خشک نگه داشتن محیط

خشک نگه داشتن محیط به ویژه آشپزخانه و حمام، از ایجاد شرایط مناسب برای رشد حشرات جلوگیری می کند.

تله های چسبنده برای مبارزه با حشرات خانگی

این تله ها برای به دام انداختن حشرات پرنده مانند پشه و مگس مناسب هستند. این تله ها را باید در نقاطی که حشرات بیشتر دیده می شوند، نصب کرد.

تله های برقی

این مدل تله ها با استفاده از نور و جذب حشرات، آن ها را به دام می اندازد. این تله نیز بیشتر برای حشرات پرنده مناسب است.

مواد شیمیایی برای دفع حشرات خانگی

در صورتی که روش های طبیعی و تله ها موثر نباشند، می توان از مواد شیمیایی مانند حشره کش ها استفاده کرد. البته باید در استفاده از این مواد دقت لازم را داشت تا به سلامت افراد آسیب نرسد.

خدمات حرفه ای برای مبارزه با حشرات خانگی

در موارد شدیدتر ممکن است که نیاز به استفاده از خدمات حرفه ای برای مبارزه با حشرات باشد. این خدمات شامل استفاده از سم پاشی و روش های تخصصی تر برای دفع حشرات است.

استفاده از پوست مرکبات برای دفع حشرات خانگی

پوست مرکبات مانند پرتقال و لیمو می تواند موجب دفع مورچه ها و سوسک ها شود. شما می توانید این پوست ها را در قسمت های ورودی حشرات قرار دهید.

ازبین بردن مورچه با روغن دارچین و سرکه:

استفاده از این روغن باعث تداخل در سیستم عصبی مورچه ها می شود و آنها نمیتوانند با استفاده از فرومون ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فرومون ها راه اصلی ارتباط مورچه با یکدیگر هستند و با استفاده از این محل غذا،خطر و….را به یکدیگر منتقل می کنند.

سرکه بخاطر بوی بسیار قوی باعث می شود که بوی رد پای مورچه مخفی شود و راه خود را گم کند همچنین باعث ازبین رفتن توانایی بویایی مورچه میشود و پیدا کردن غذا برای مورچه سخت میشود.

ازبین بردن سوسک با نفت:

سوسک ها برای زندگی اغلب محیط های کم نور و گرم را انتخاب می کند.برای همین بیشتر درون چاه و کابینت و حموم و دستشویی پیدا می شوند.

نفت یکی از قدیمی ترین روش ها برای ازبین رفتن سوسک ها است.به این صورت که ریختن نفت در چاه و گذاشتن سرپوش مانع ورود سوسک ها در خانه میشود.

ازبین بردن حشرات خانگی با مواد شیرین:

برخی از این حشرات مانند سوسک و مگس علاقه شدیدی به مواد شیرین دارند. شما میتوانید با درست کردن محلول شیرین نسبتا غلیظ یا مواد شیرین و قرار دادن آنها درون یک قوطی آنها را به دام بی اندازید.

ازبین بردن پشه با اسپری زنجبیل:

زنجبیل به خاطر رایحه ی بسیار قوی و تند برای پشه ها آزار دهنده است.زمانی که پشه ها با مکان هایی که به اسپری آغشته شده اند برخورد کنند آزرده میشوند و از آن محل دور میشوند.

ازبین بردن عنکبوت با سرکه سفید:

اسپری سرکه به عنوان یک کنترل آفات برای عنکبوت ها بسیار مناسب است.سرکه بخاطر اسید استیک،طعم و بوی ترش میدهد که عنکبوت ها بسیار روی آن حساس هستند.شما میتواند اسپری سرکه را در خانه اسپری کنید.این اسپری علاوه بر دور کردن عنکبوت ها باعث تمیزی منزل نیز میشود.

نتیجه گیری

با توجه به مشکلات بهداشتی و ناراحتی هایی که حضور حشرات خانگی می توانند در فصل گرما به همراه داشته باشند، استفاده از راهکار های مناسب برای دفع این حشرات می تواند بسیار مفید باشد.

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید

5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
2 سال قبل

خیلی جالب بود فقط اینکه نفت بوی بدی داره شاید حشرات و از بین ببره ولی با بوی بدش چه کنیم