Group 11475

بازارچه همساده ها

نکات برگزاری مراسم عزاداری و مذهبی در ساختمان

نکات برگزاری مراسم عزاداری و مذهبی در ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

ماه محرم حال و هوای خاص خودش را دارد. مراسم عزاداری امام حسین (ع) هرسال پرشورتر از سابق برگزار می شود. گاهی علاقه مندان به برگزاری مراسمات عزاداری تصمیم میگیرند این مراسم را در منازل و یا ساختمان خود برگزار کنند.

در این مورد باید نکاتی را رعایت کنیم تا برگزاری همین مجالس معنوی سبب زحمت و نارضایتی همسایگان نشود.

برگزاری مراسم مذهبی در مجتمع مسکونی از نظر شرعی چگونه است؟

در ادامه نظر مراجع تقلید برجسته شیعه را درباره این موضوع بررسی میکنیم :

آیت الله مکارم: در قسمت هایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و… مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمتهایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد.

امام خامنه ای: اقامه چنین برنامه‌هایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد.

آیت الله فاضل: اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج_برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود پرداخت کنید اشکال ندارد.

آیت الله شبیری زنجانی: برگزاری مراسم های بیان شده در سئوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضیع حق الناس محسوب شود جایز نیست.

آیت الله وحید: استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند.

مراسم عزاداری در خانه

استفاده از مشاع ساختمان

برای برگزاری مراسم عزاداری در مشاعات ساختمان یعنی قسمت هایی که بین تمام ساکنین مشترک هستند، ابتدا باید رضایت تمام ساکنین را جلب کنید. همچنین باید به هزینه هایی که مربوط به آب، برق و گاز مشترک ساختمان توجه کنید و خودتان این هزینه ها را پرداخت کنید.

نصب پرچم در ساختمان

نصب پرچم عزاداری از اعمال پسندیده در ماه محرم میباشد. اما باید توجه داشته باشید که نصب پرچم برای رفت و آمد ساکنین مشکل ساز نشود و با رضایت ایشان انجام شود.

نصب پارچه در راهرو

اگر راهروی موردنظر جزء مشاع ساختمان باشد، این کار باید با کسب اجازه از ساکنین انجام شود اما درصورتی که راهرو فقط محل رفت و آمد خودتان است، نصب پارچه موردی ندارد.

نصب پرچم در مشاعات

زمان مناسب برگزاری

بهترین زمان برگزاری مراسمات مذهبی، یک ساعت پس از نماز مغرب و عشا است. باید توجه داشته باشید که زمان برگزاری مراسم با برنامه های مسجد نزدیکتان تداخل نداشته باشد. بهتر است تا ساعت 10 شب مراسم به اتمام برسد.

صدای بلندگوها

بهتر است پیش از برگزاری مراسم، در این مورد با همسایه ها مشورت کنید. اگر افراد سالخورده در ساختمان دارید، صدای بلندگوها را در محدوده مناسبی تنظیم کنید.

صدای بلندگوی مراسم

توصیه های ایمنی

درب ورودی ساختمان بدلیل رفت و آمد عزاداران باید باز باشد. این موضوع باعث میشود تهدیدات امنیتی برای سایر ساکنین بوجود آید. برای رفع این خطرها بهتر است چند نفر به صورت منظم اطراف درب ورودی ساختمان رفت و آمد داشته باشد. امنیت پارکینگ نیز اهمیت دارد.

مقالات مرتبط:

مشاعات ساختمان و قوانین آن
قانون نصب تابلو در نمای ساختمان
قوانین مشاع در مجتمع تجاری
پنج مورد از قوانین آپارتمان نشینی
همسایه و حقوق همسایگی
قوانین مناسب نصب در تابلو اعلانات ساختمان

علیرضا گرجی

علیرضا گرجی

سرپرست تیم محتوای همساده ها و علاقه مند به حوزه کامپیوتر
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها