Group 11475

بازارچه همساده ها

اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها و روش ایجاد آن

اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها و روش ایجاد آن

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها
مقدمه

یکی از بزرگترین بحران‌های موجود، گسست بین انسان و طبیعت است. گسترش ساخت و ساز و تغییر در معماری خانه‌ها منجر به کمرنگ شدن ارتباط انسان با طبیعت شده است. در ساختمان‌های قدیمی، وجود محیطی سرسبز و پر از گل بسیار ضروری بوده و قسمت مهمی از خانه به شمار می‌رفته است. همچنین در گذشته در سراسر شهر، پارک‌هایی پر از چمن و درخت به چشم می خورد. امروزه با توجه به افزایش آلاینده‌های هوا و اضطراب و فشار‌های موجود در جامعه، وجود فضای سبز در مناطق مختلف، اهمیت بسیار فراوانی پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی تاثیر و اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها و محیط زندگی انسان می پردازیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

تاثیرات فضای سبز بر محیط و ساکنین

اهمیت فضای سبز در ساختمان و ساکنین آن

تاثیرات روانشناختی و اجتماعی فضای سبز در ساختمان‌ها مسکونی

یکی از آثار وجود فضای سبز در ساختمان‌ها، تاثیرات روانی-اجتماعی می‌باشد. طبق تحقیقی که در شهر یاسوج در مورد اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها انجام شده، در ساختمان‌هایی که فضای سبز گسترده تری نسبت به سایر ساختمان‌ها وجود دارد، تعامل و ارتباط همسایه‌ها نیز با یکدیگر بیشتر است. همچنین احتمال همدلی افراد با یکدیگر نیز افزایش می‌یابد. یکی دیگر از تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه حکیم سبزواری، نشان داد که ساختمان‌های دارای فضای سبز به افراد حس آسایش، آرامش و تداعی خاطرات فردی و جمعی میدهد.

مزایای زیست محیطی و اکولوژی فضای سبز در محیط‌های مسکونی

البته که وجود فضای سبز در یک ساختمان نمی تواند تاثیر بسزایی در آلایندگی‌های محیط زیست داشته باشد اما تاثیر اندک آن را نیز نمی توان انکار کرد. وجود فضای سبز در ساختمان میتواند باعث کاهش تاثیرات گازهای گلخانه ای، جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن و… شود. به این موضوع توجه کنید که اگر فضای سبز به معماری و ساختمان‌ها برگردد، تاثیرات مثبت زیست محیطی آن هم به نسبت افزایش پیدا میکند.

طراحی و برنامه ریزی فضای سبز در ساختمان‌های مسکونی

در حال حاضر، جوامع برای رسیدن به کیفیت بالاتر زندگی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، به اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای دارند و از اصول طراحی فضای سبز بهره می‌برند. طراحی فضای سبز شامل اصول و قوانینی است که در ادامه به شرح آن‌‌ها پرداخته ایم:

اصول طراحی فضای سبز:

  • ایده پردازی خلاقانه، برنامه ریزی و داشتن نقشه‌ای که از پیش طراحی شده جزء اولین و مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. همچنین طراح باید نسبت به محیطی که میخواهد آن را تبدیل به فضای سبز کند، اشراف کامل داشته باشد. طراح باید دقیقا بداند که وضعیت خاک، رطوبت، آبیاری، شیب زمین، میزان تابش نور خورشید و مسائلی از این دست در آن محیط چگونه است.
  • برای اجرای نهایی، مجری طرح باید از انواع گیاهان و محیط مناسب آن‌ها و دیگر شرایط کاملا با خبر باشد تا بتواند محیطی چشم‌نواز و منحصر به فرد را طراحی و اجرا کند. گیاه انتخاب شده باید طول عمر و مقیاس مناسب داشته باشد.
  • طراح فضای سبز باید از کلیات زیبایی شناختی و طراحی اولیه آگاه باشد.
  • مجری طرح باید المان‌های مدرن را نیز بشناسد و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند. مواردی همچون آبنما، نورپردازی مناسب، مجسمه و…

طراحی فضای سبز در ساختمان

مراحل طراحی فضای سبز ساختمان:

  1. شناسایی منابع مورد نیاز و تهیه آن‌ها
  2. بررسی منابع و تطبیق آن‌ها با قوانین موجود
  3. هماهنگی و انجام اقدام برای طراحی فضای سبز مسکونی
  4. ارائه طرح نهایی

راهکار‌های ایجاد و نگهداری فضای سبز در ساختمان‌ها

بعد از ایجاد فضای سبز، نگهداری از آن مهمترین مرحله است. مراقبت از محیط ایجاد شده تا چند سال بعد هم ادامه دارد. در ابتدا باید محیط ایجاد شده متناسب با استانداردهای مخصوص آن ساختمان و فضای جغرافیایی آن باشد. برای محافظت از فضای سبز مسکونی باید با روش‌ها و تکنیک‌های کشاورزی و آبیاری آشنا بود. هر فضای سبز نیازمند آبیاری حرفه ای و منظم و کوددهی سالانه یا فصلی است. در راستای حفظ این محیط باید حواستان به آفات و علف‌های هرز هم باشد؛ زیرا در صورت عدم کنترل و رسیدگی به موقع، این موارد می‌توانند رشد گیاهان را مختل کرده یا حتی آنها را نابود کنند.

نقش مشارکت ساکنان در حفظ و بهبود فضای سبز

ساکنین ساختمان نقش مهمی در بهبود، حفظ و حتی ایجاد آن دارند. افراد ساکن در یک مجتمع میتوانند ماهیانه مبلغی برای کوددهی یا آفت زدایی گیاهان ساختمان جمع آوری کنند. آن‌ها همچنین میتوانند در مورد چگونگی آبیاری گیاهان خود تحقیق کرده و انجام این وظیفه را میان یکدیگر تقسیم کنند.

چالش‌ها و راهکارهای مقابله با موانع ایجاد فضای سبز

فضای سبز چالش‌های زیادی دارد که با استفاده از یکسری راه‌حل‌ها میتوان از وقوع بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرد. یکی از راه‌های پیشگیری، مطالعه در مورد موقعیت جغرافیایی منطقه مورد نظر است. قبل از شروع طرح و اجرای عملیات باید مطمئن شوید که این طرح مناسب با این منطقه است. برای مثال؛ ایران کشوری است که اکثر مناطق آن در کمربند خشک جهان واقع شده است؛ پس باید گیاهانی را انتخاب کنیم که مناسب با آب و هوای خشک است و میتوانند عمر بیشتری داشته باشد. همچنین باید در مورد آفت های موجود و رایج تحقیق کرده و روش های مقابله با آن را یاد بگیرید تا از آفت‌زدگی گیاهان و فضای سبز خود جلوگیری کرده. استفاده از تیم تخصصی هم برای طراحی و اجرای طرح مورد نظر و همچنین برای مراقبت از گیاهان ضروری است و از ایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند.

چالش‌ها و راهکارهای مقابله با موانع ایجاد فضای سبز در ساختمان

نتیجه گیری:

اهمیت فضای سبز در ساختمان‌ها و تاثیر آن بر زندگی افراد غیرقابل انکار است. این محیط ها نه تنها باعث کاهش آلاینده‌ها و گرمایش شهری می‌شوند؛ بلکه همانطور که در ابتدا اشاره شد، تاثیرات روانی-اجتماعی فراوانی نیز از جمله افزایش سطح سلامت روانی،کاهش استرس، افزایش تعاملات بین ساکنان و… دارند. علاوه بر تمامی موارد گفته شده وجود فضای سبز در ساختمان باعث بالا رفتن ارزش زیست محیطی و اقتصادی آن منطقه نیز می‌شود. به همین علت میتوان فضای سبز را یکی از ستون‌های طراحی پایدار دانست. 

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید.

5 3 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
5 روز قبل

واقعا مقاله جالبی بود! خیلی خوب توضیح داده بود که چطور فضای سبز می‌تونه روی زندگی ما تاثیر بذاره، هم از نظر روحی و هم محیط زیستی. اینکه چجوری توی خونه‌ها و ساختمان‌ها فضای سبز رو طراحی و نگهداری کنیم، خیلی نکته‌های کاربردی داشت. به نظرم واقعا ارزش داره که تو هر ساختمونی یه فضای سبز داشته باشیم، هم برای زیبایی و هم آرامش بیشتر. به شخصه با خوندن این مقاله ترغیب شدم بیشتر به این موضوع توجه کنم. ممنون از مقاله خوبتون!