Group 11475

بازارچه همساده ها

اصول و ترفند های خانه تکانی

اصول و ترفند های خانه تکانی عید

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

در مقاله قبل به 6 نکته برای خانه تکانی آسان تر اشاره کردیم. در مقاله امروز اصول و ترفند هایی را بیان می‌کنیم که خانه تکانی را بسیار سریع و آسان تر می‌کند. برخی مشکلات کوچک در منزل نیاز به راهکار های خلاقانه دارند که تنها با تجربه بدست می‌آیند. در این مقاله با این ترفند های خانه تکانی آشنا می‌شویم.

اصول خانه تکانی

آشپزخانه قلب خانه، ترفند های خانه تکانی آشپزخانه

آشپزخانه از مهم ترین مکان های منزل جهت انجام خانه تکانی است. وجود چربی، لکه های غذا، رسوب آب و… باعث می‌شود که تمیز کردن آشپزخانه به یکی از مهم ترین بخش های خانه تکانی تبدیل بشه. در ادامه ترفند های ساده آشپزخانه رو براتون میگیم تا با سرعت بیشتری بتونید به خانه تکانی برسید.

کابینت ها

بیشترین بخش آشپزخانه را کابینت ها تشکیل می‌دهند. برای تمیز کردن کابینت های MDF می‌توانید از محلول های چند منظوره، یا وایتکس رقیق شده با آب استفاده کنید.

برای کابینت های فلزی و سنگی هم از پاک کننده های چند منظوره می‌توانید استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای کابینت های سنگی، هرگز از مواد با اسیدیته بالا مثل جوهر لیمو، جوهر نمک و سرکه و مانند این ها استفاده نکنید.

هود

بدنه و فیلتر هود آشپزخانه به دلیل پرش ذرات چربی و غذا معمولا بسیار چسبناک و چرب هستند. برای تمیز کردن هود نیز ترفند های زیادی وجود دارند. جهت تمیز کردن هود ابتدا با توجه به جنس رویه هود از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. برای مثال در صورتی که بدنه هود شما از جنس پلاستیک، وینیل و یا استیل است، می‌توانید از محلول آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. برخی هود ها بدنه مسی دارند که باید از مواد شوینده مخصوص مس استفاده کرد.

برای شستشوی فیلتر هود می‌توانید ابتدا یک قابلمه آب را روی گاز گذاشته و اجازه دهید نیم ساعت جوش بخورد تا بخار آب ذرات چربی و گرد و غبار را نرم کند. فیلتر ها را در آورده و سپس با یک فرچه ذرات درشت را از آن جدا کنید. محلولی از آب و جوش شیرین تهیه کنید و با برس بر روی فیلتر بکشید. در نهایت مقداری سرکه روی فیلتر اسپری کنید و با پارچه فیلتر را تمیز کنید.

گاز و فر

برای نظافت گاز می‌توانید از محلول گاز پاک کن استفاده کنید. برای این کار محلول گاز پاک کن را بر روی سطح گاز اسپری کرده و یک ربع به آن زمان بدهید. سپس با یه پارچه چربی ها و کثیفی ها را پاک کنید. در صورتی که گاز شما دارای سطح شیشه ای است، می‌توانید با شیشه پاک کن آن را براق کنید.

در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت داخلی فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود. سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.

سینک ظرفشویی

با استفاده از ترکیب مساوی نمک و جوش شیرین می‌توانید سینک آشپزخانه خود را دوباره براق کنید. همچنین برای رسوب های سخت می‌توانید پارچه ای روی آن قرار داده و پارچه را با سرکه نم دار کنید. پس از 12 الی 20 ساعت می‌توانید رسوب را با پارچه تمیز کنید.

یخچال

تمیز کردن یخچال نسبت به باقی جاهای آشپزخانه ساده تر است و ترفند های خانه تکانی ای برای یخچال وجود ندارد!

برای تمیز کردن یخچال خود ابتدا پریز را کشیده، مواد غذایی را بیرون بیاورید، مواد غیر قابل مصرف را دور بریزید، و سپس قفسه های یخچال را بیرون کشیده و تمیز کنید. همچنین رویه یخچال را هم با مواد شوینده ساده مانند چند منظوره می‌توانید پاک کنید.

خانه تکانی

ترفند های خانه تکانی اتاق ها

کمد ها

ابتدا سعی کنید وسایل و لباس های غیرقابل استفاده را کنار بگذارید. سپس همه وسایل کمد ها را در بیاورید و داخل و درب کمد ها را تمیز کنید. برای اینکه البسه و یا رخت خواب ها فضای کمتری اشغال کنند می‌توانید از کیسه های وکیوم استفاده کنید.

تخت و سرویس خواب

برای خانه تکانی سرویس های خواب، ابتدا تشک و تمامی ملحفه ها را در بیاورید و به لباسشویی بیندازید و یا به خشکشویی بسپارید.

حالا وقت آن است که قاب تخت و سرویس خواب و کف زمین را تمیز کنید.

اصول خانه تکانی اتاق پذیرایی

پرده

برای شستشوی پرده می‌توانید از خشکشویی کمک بگیرید. اما اگر تصمیم دارید خودتان کار شستشوی پرده را انجام دهید، ابتدا پرده ها را در یک تشت آبگیری کنید. ترجیحا مقداری جوش شیرین نیز در آب بریزید تا چربی ها در آب حل شوند. سپس می‌توانید پرده ها را با برنامه پرده شوی در ماشین لباسشویی و یا به صورت دستی شستشو دهید.

فرش

معمولا برای صرفه جویی در زمان و آب، بهترین تصمیم سپردن فرش به قالیشویی است. اما در صورتی که نمیخواهید فرش و قالی خود را بدست قالیشویی بدهید، می‌توانید از شامپو فرش و شوینده های مخصوص فرش استفاده کنید.

همچنین در صورتی که دسترسی به مواد شوینده فرش ندارید، می‌توانید با ترکیب یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب مایع شوینده فرش خود را تهیه کنید.

مبلمان

برای تمیز کردن مبلمان می‌توانید از بخارشوی و شامپوی مخصوص مبل استفاده کنید. برای از بین بردن لکه های آلودگی در مبل های چرم می‌توانید از ترکیب مساوی روغن زیتون، سرکه و آبلیمو استفاده کنید.

دیوار ها

برای تمیز کردن دیوار ها ترفند های خانه تکانی بسیار کارآمدی وجود دارد. برای مثال اگر دیوار خانه شما توسط مدادرنگی کثیف شده است، می‌توانید و زدن خمیر دندان روی آن و کشیدن مسواک، این لکه ها را تمیز کنید.

در صورتی که دیوار یا سرامیک شما دارای لکی است که از بین نمی‌رود از سرکه کمک بگیرید.

دیوار های کاغذ دیواری شده توانایی شستشو با آب و پودر لباسشویی را دارند.

شیشه و پنجره ها

برای تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها از شیشه پاک کن و دستمال بدون پرز باید استفاده کرد. اما ترفند بسیار کارآمد و قدیمی ای وجود دارد که حتما باید آن را امتحان کنید آن هم پاک کردن شیشه با روزنامه و سرکه سفید است!

ترفند های خانه تکانی

ترفند های تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

برای سرویس بهداشتی و حمام باید با توجه به جنس سنگ و سرامیک، با مواد شوینده مخصوص تمیزکاری را انجام دهید. در صورتی که جرم های زیادی را در سطوح مشاهده می‌کنید می‌توانید با ترکیب جوش شیرین و لیمو ترش این جرم ها را از بین ببرید.


در صورتی که نکات و ترفند های بیشتری برای خانه تکانی می‌دانید در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

درباره عید و خانه تکانی بیشتر بخوانید:

6 نکته خانه تکانی عید

فرهنگ میهمانی در عید نوروز

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.