Group 11475

بازارچه همساده ها

آشنایی با تجهیزات هوشمند خانه و کاربرد آنها

آشنایی با تجهیزات هوشمند خانه و کاربرد آنها

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها
 مقدمه

امروزه که دنیا گام‌‌های بیشتری به سمت پیشرفت تکنولوژی برمیدارد، خانه های ما نیز روز به روز هوشمندتر می شوند. این کار با هدف مدیریت بهتر انرژی، افزایش راحتی و امنیت بیشتر افراد انجام شده است. ورود تجهیزات هوشمند به خانه‌ علاوه بر اینکه خیلی از کار‌ها را راحت کرده‌، مشکلات زیادی را نیز از بین برده است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که امکان کنترل خانه را داشته باشید، بدون اینکه حتی در خانه حضور داشته باشید؟ اگر تجربه ای در زمینه استفاده از تجهیزات هوشمند خانه دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تاریخچه تجهیزات هوشمند خانه

تاریخچه تجهیزات هوشمند خانه

خانه هوشمند در دهه بیستم

اولین نشانه هوشمند سازی تجهیزات خانگی در اوایل قرن بیستم با اختراع جاروبرقی و سپس با ماشین ظرفشویی شروع شد. در فاصله دهه اول و دوم قرن بیستم، از محصولات دیگری مثل ماشین لباسشویی، ماشین شست و شو، اتو، تستر و… رونمایی شد. همچنین اولین دستگاه هوشمند به نام ECHO IV اختراع شد که این دستگاه می‌توانست لوازم خانگی را خاموش و روشن کند و دمای محیط را تغییر دهد.

خانه هوشمند در دهه بیست و یکم

در سال 2000 سیستم های تنظیم دما دچار تغییر و تحول شدند، همچنین دوربین مداربسته هم به مرور به این جریان پیوست. با ادامه این روند، آسانسورهای نسل جدید و سیستم اعلان حریق هم راه خود را به ساختمان پیدا کرد. حدود 10 سال بعد شرکتی تازه تاسیس اولین محصول هوشمند خود را به بازار عرضه کرد؛ این محصول یک حسگر دمای قابل و تنظیم بود. در سال بعد، اختراع گوشی هوشمند آیفون و همچنین رونمایی از دستیار مجازی سیری باعث تحول فراوانی در حوزه تکنولوژی شد. این تغییر بزرگ بر هوشمند سازی خانه ها نیز بسیار اثر گذار بود زیرا اگر نسل جدید موبایل و تبلت های هوشمند و اینترنت نبود، کنترل کردن ساختمان و تجهیزات آن دور از تصور بود. به صورت کلی در سال 2016 ساختمان های هوشمند به رشد تقریبا نهایی رسیدند.

 انواع تجهیزات هوشمند ساختمان و کاربرد آنها

سیستم های امنیتی هوشمند

نیاز انسان‌ها به امنیت از گذشته تا کنون یکی از مهمترین نیازهای آنها بوده و آدمی در هر دوره به شیوه‌ای جدید این نیاز را رفع کرده است. اکنون با پیشرفت تکنولوژی امنیت افراد و خانه ها هم به سطح جدیدی رسیده است؛ شما با استفاده از سیستم های امنیتی هوشمند به راحتی می‌توانید محیط خانه خود و آژیرها را زیر نظر بگیرید و آنها را از راه دور کنترل کنید.

سیستم روشنایی

سیستم روشنایی

یکی از بزرگترین تحولات در زمینه روشنایی ساختمان به وجود آمدن این سیستم های هوشمند است؛ که به راحتی از طریق گوشی، تبلت و یا دستیارهای صوتی می‌توانید روشنایی منزل خود را کنترل کنید؛ نورهای خاموش را روشن کنید، چراغ های اضافی را خاموش کنید و یا رنگ لامپ ها را مشخص کنید. این سیستم تاثیر فراوانی بر مدیریت مصرف برق نیز دارد.

لوازم خانگی هوشمند

در حال حاضر که تکنولوژی پیشرفت‌های فراوانی داشته، میتوان گفت که تقریبا تمام تجهیزات خانه را به راحتی کلیک کردن می‌توانیم به صورت غیرحضوری کنترل کنیم. شما میتوانید تمام تجهیزات خانه اعم از لوازم آشپزخانه و یخچال، لوازم نظافتی، تلویزیون و… را هوشمند کرده و آسایش و راحتی بیشتری به خانه بیاورید.

سیستم های آبیاری و باغبانی

این سیستم قادر است تا با بررسی تمام عوامل از جمله دمای هوا، رطوبت، میزان تابش نور، نوع گیاه و…، با روشی هوشمندانه محصولات شما را آبیاری کند. وجود این سیستم در روند کاری شما بسیار تاثیرگذار است و باعث بهره‌وری بیشتر و هدررفت کمتر آب میشود.

پلتفرم های مدیریت خانه

یکی از بزرگترین تحولات خانه هوشمند، امکان هماهنگ کردن اجزای مختلف خانه است. در واقع نرم افزارهای مدیریت خانه ، سیستم‌هایی هستند که به افراد اجازه میدهند که کنترل خانه خود را به دست بگیرند و اجزای مختلف آن را با یکدیگر هماهنگ کنند.

سیستم های صوتی و تصویری

یکی از رویاهای قدیمی برای تمام افراد خصوصا طراحان داخلی، این بود که بتوانند صدای موسیقی را در تمام خانه بشنوند و از آن لذت ببرند. اما با پیشرفت تکنولوژی این رویای قدیمی به واقعیت پیوست. امروزه کاربران به راحتی این امکان را دارند که در هر کجای خانه با کیفیت بالا آهنگ و ویدیو پخش کنند و از آن لذت ببرند.

پرده و سایبان هوشمند

پرده و سایبان

یکی از تجهیزاتی که توانسته به خوبی در ویلاها و ساختمان ها خود را جا دهد، پرده و سایبان‌های هوشمند است. این محصول برای افرادی که میخواهند بدون توجه به نوع آب و هوا در کنار استخر یا در حیاط ، از محیط خانه خود لذت ببرند، بسیار کاربردی خواهد بود.

کنترل دما و تهویه

همانطور که در مورد سایر موارد گفته شد، سیستم کنترل دما نیز با دریافت اطلاعات لازم از طریق سنسورها، مسائلی از قبیل دما و رطوبت را در خانه کنترل میکند. از بزرگترین مزیت های این سیستم میتوان به کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی، افزایش عمر مفید تجهیزات، امکان پیش محاسبه هزینه انرژی مصرفی سرمایش و گرمایش و… اشاره کرد.

 

خلاصه و نتیجه گیری

با وجود اینکه برخی از محصولات و تجهیزات مربوط به خانه هوشمند هزینه های بالایی نسبت به مدل عادی آن محصول دارد، اما مزیت های تجهیزات هوشمند به قدری بالاست که میتوان از آن چشم پوشی کرد. این محصولات در مصرف انرژی بسیار بهتر عمل میکنند و همچنین باعث بالا بردن سطح رفاه، امنیت و کیفیت زندگی خواهد شد.

این مقاله توسط تیم نرم افزار مدیریت ساختمان همساده‌ها نوشته شده است. همساده‌ها یک نرم‌افزار مدیریت ساختمان است که امکاناتی مانند ثبت و مدیریت واحدها، پرداخت آنلاین شارژ و قبوض، ارائه گزارش‌های مالی، اطلاع‌رسانی به ساکنین، و مدیریت هزینه‌ها را فراهم می‌کند. این اپلیکیشن تحت وب بوده و از طریق تلفن همراه و کامپیوتر قابل دسترسی است. همچنین، امکاناتی برای نظرسنجی، مشاهده بیلان ساختمان، و پشتیبانی قوی نیز دارد. همساده‌ها با هدف سهولت در مدیریت ساختمان و بهبود تعاملات بین ساکنین و مدیران طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت همساده‌ها مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

5 گجت هوشمند آپارتمانی

سیستم روشنایی هوشمند

قفل هوشمند ساختمان 

3.7 3 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
14 روز قبل

این مقاله بسیار جالب و آموزنده‌ای بود! نویسنده به خوبی روند تکامل خانه‌های هوشمند را از ابتدای قرن بیستم تا به امروز توضیح داده و مزایای هر یک از تجهیزات هوشمند را به طور کامل شرح داده است.
و خب به طور کلی تلاشی موفق در افزایش آگاهی و تشویق به استفاده از فناوری‌های نوین در زندگی روزمره است.
من از تیم همساده ها تشکر میکنم بابت این تلاش