Group 11475

بازارچه همساده ها

نظام ساختمانی ایران

نظام ساختمانی و عمرانی ایران

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

نظام ساختمانی و عمرانی ایران به عنوان یکی از مهم ترین حوضه های اقتصادی و اجتماعی این کشور یاد میشود. این نظام دارای تاریخچه ای پر فراز و نشیب و طولانی است. در این مقاله فعالیت و وضعیت این حوضه را برسی میکنیم. با چالش ها و راهکار های ممکن برای بهبود این صنعت آشنا شوید.

شروع نظام ساختمانی ایران

نظام ساختمانی ایران

در اوایل دهه 1300و شروع فعالیت های صنعتی و ساختمانی در ایران، صنعت ساختمان سازی و عمران این کشور شکل گرفت. در اوایل دوران تشکیل، این نظام تلاش و فداکاری های زیادی صورت گرفت. ساختمان های بزرگی مانند برج میلاد و برج آزادی در این دوران تشکیل شدند.

مشکلات نظام ساختمانی ایران

با گذر زمان و رشد جمعیت و شهر نشینی، نظام ساختمانی ایران دچار مشکلاتی شد. در ادامه به این مشکلات نگاه کوتاهی می اندازیم.

نقض قوانین و مقررات ساختمان سازی

در بسیاری از موارد، ساختمان ها بدون رعایت قوانین و مقررات ساختمانی ساخته میشدند. و همین اتفاق منجر به وقوع حوادثی مانند آتشسوزی و یا تخریب ساختمان به هنگام زلزله میشد.

کمبود تامین اعتبار

کبود منابع مالی برای تامین مصالح ساختمانی مرغوب و مورد نیاز مشکلات بسیار زیادی ایجاد میکرد. نه تنها مدت زمان ساخت ساختمان را به تعویق می انداخت، بلکه کیفیت ساختمان را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش میداد که همین منجر به وقوع حوادث ناگواری میشد.

نبود برنامه ریزی مناسب

نبود برنامه ریزی مناسب و نقشه کشی درست در نظام ساختمانی ایران اختلالات بسیاری ایجاد کرد. در بسیاری از شهر ها برنامه ریزی اشتباه و شهر سازی بدون استاندارد، موجب افزایش آلودگی هوا، ترافیک و کمبود انرژی شد.

نبود زیرساخت کافی

عدم تامین زیر ساخت های کافی مانند شبکه های آب، برق، گاز  و فاضلاب منجر به وقوع مشکلاتی مانند کاهش کیفیتی زندگی در شهر ها و افزایش هزینه ها برای ساختمان نشینی شد.

ساده ترین راه حل

برای بهبود نظام ساختمانی و عمرانی ایران، باید راهکار های مانند تامین منابع مالی، اجرای قوانین و مقررات ساختمان سازی و همچنین برنامه ریزی درست برای توسعه و شهر سازی را پیشنهاد داد.

همچنین استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از منابع تجدید پذیر مانند نیروی خورشیدی و بادی نیز میتواند به بهبود صنعت عمرانی ایران کمک شایانی بکند.

بیشتر بخوانید

نحوه ساخت ساختمان

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها