Group 11475

بازارچه همساده ها

مناطق زلزله خیز ایران

مناطق زلزله خیز ایران

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

گزارشاتی از خبرگزاری موج به دست میرسد، این گزارشات حاکی از احتمال وقوع زلزله در چندین شهر مهم ایران است. از این نوع گزارشات چند روزی است که به دست خبرگزاری ها و منابع دیگر میرسد. در این مقاله به شما مناطق زلزله خیز ایران را معرفی میکنیم. این چند شهر بر روی گسل های مختلف ایران شکل گرفتند و احتمال وقوع زلزله در این شهر ها بیشتر از مناطق دیگر ایران است.

مهم ترین مناطق زلزله خیز ایران

مناطق زلزله خیز ایران

طبق گزارشات مرکز آمار کشور، جمعیت شهر های زلزله خیز ایران در سال 94 به شکل زیر است :

  • تهران با جمعیتی حدود 8.9 میلیون نفر
  • مشهد با جمعیتی حدود 2.9 میلیون نفر
  • اصفهان با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر
  • کرج با جمعیتی حدود 2 میلیون نفر
  • تبریز با جمعیتی حدود 1.9 میلیون نفر
  • شیراز با جمعیتی حدود 1.8 میلیون نفر
  • اهواز با جمعیتی حدود 1.3 میلیون نفر
  • قم با جمعیتی حدود 1.3 میلیون نفر
  • کرمانشاه با جمعیتی حدود 1.1 میلیون نفر
  • ارومیه با جمعیتی حدود 900 هزار نفر

با یک برسی نسبی میتوان دریافت که حدود 15.3 میلیون نفر از جمعیت ایران در داخل 10 شهر اول این کشور زندگی میکنند. از میان تمامی شهر های ذکر شده، تنها اصفهان است که در رده خطر نسبتا بالای زلزله قرار نمیگیرد. بنا بر این گزارش با کسر جمعیت اصفهان و مناطق اطراف آن، تقریبا 28 درصد جمعیت ایران یعنی حدود 22 میلیون نفر در سال 1394 در مناطق زلزله خیز و پر خطر ایران زندگی میکردند.

نام گسل ها و مناطق زلزله خیز ایران

مناطق زلزله خیز ایران

گسل زاگرس، بزرگ ترین گسل ایران

طبق گزارشات پژوهشکده لرزه نگاری کشور، این سامانه گسلی، بزرگ ترین سامانه گسلی ایران شناخته میشود. سامانه گسل زاگرس از مرز ایران و عراق یعنی مریوان شروع شده و تا بندر عباس ادامه دارد. این گسل بزرگ تقریبا هزار کیلومتر کشیده شده و طولانی ترین سامانه گسلی ایران شناخته میشود.

گسل کازرون، مهم ترین گسل ایران

سامانه گسلی قطر یا کازرون نیز به عنوان یکی دیگر از گسل های مهم ایران به شمار می آید. این گسل از قطعه های کوچک تری تشکیل شده. از جمله این قطعات میتوان به گسل برازجان، کنارتخته، کازرون و دنا اشاره کرد. زمین شناسان اینطور بیان میکنند که گسل کازرون تغییراتی را در کف خلیج فارس ایجاد کرده، اما هنوز اطلاعات زیادی درباره این تغییر موجود نیست.

گسل مکران، طولانی ترین گسل ایران

گسل مکران، نام یکی دیگر از طولانی ترین گسل های کشورمان است. این گسل در لبه فرورانش پوسته اقیانوسی به زیرپوسته های قاره ای قرار دارد. به همین دلیل است که در این گسل طویل زلزله هایی با بزرگی بیش از 8 و حتی 9 ریشتر رخ میدهد. گسل مکران در 7 آذر ماه سال 1324 شمسی زلزله ای 8.2 ریشتری را تجربه کرده.

زلزله خیز ترین مناطق ایران

رئیس مرکز لرزه نگاری کرمانشاه، تنگه هرمز در بندعباس را به عنوان زلزله خیز ترین منطقه ایران معرفی کرده است. وی دلیل این گزارش را میزان تغییر شکل پوسته در این منطقه دانست. ایشان در ادامه افزود :

 مناطق منتهی علیه جنوب غرب ایران در دشت خوزستان و حومه شهرهای خرمشهر و آبادان نیز به‌عنوان منطقه کم لرزه کشور محسوب می‌شوند. این دو شهر در دشت خوزستان واقع‌ شده‌اند و کمترین میزان تغییرات شکل پوسته زمین در کشورمان در این نواحی رخ می‌دهد.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری کرمانشاه می‌افزاید: مناطق خطرناک ازنظر رخداد زمین‌لرزه یا همان کانون گسل‌های بزرگ ایران در پیرامون گسل‌های فعال کشور هستند که این گسل‌ها بیشتر در نواحی مرز بین کوه‌ها و دشت‌های ایران قرارگرفته‌اند.

منبع : www.Mojnews.com

بیشتر بخوانید:

ساختمان های ضد زلزله

تاریخچه ساختمان های ضد زلزله در ژاپن

5 3 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
1 سال قبل

خیلی عالی بود ممنونم