Group 11475

بازارچه همساده ها

مراقبت و نگهداری از دیوار سبز

مراقبت و نگهداری از دیوار سبز

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

پیش تر راجع به دیوار سبز و انواع آن صحبت کردیم. دیوار سبز نشاط و زیبایی خاصی به محیط اضافه می‌کند. اما این زیبایی در صورتی است که نگهداری و مراقبت درست نیز از دیوار سبز بعمل بیاید. در این مقاله میخواهیم به نکات مراقبت و نگهداری از دیوار سبز بپردازیم.

نگهداری از دیوار سبز داخل ساختمان

موارد مورد توجه در سرویس و نگهداری از دیوار سبز

دیوار سبز از بخش های مختلفی تشکیل می‌شود که هرکدام در فواصل زمانی منظم باید بررسی و سرویس شوند. این بخش ها عبارتند از:

  1. سیستم آبیاری
  2. خاک
  3. دما
  4. نور
  5. هرس کردن
  6. دفع آفات و حشرات

در میان دیوارهای سبز، ماس وال به هیچگونه از مراقبت های مرتبط با موارد بالا نیاز ندارد.


1. سیستم آبیاری

همه میدانیم که زندگی گیاهان وابستگی زیادی به آب دارد. در دیوارهای سبز، سیستم آبیاری به سه شکل دستی، نیمه خودکار و هوشمند کارگذاری می‌شود. در دیوارهای سبز کوچک از آبیاری دستی استفاده می‌شود. اما در ابعاد بزرگتر باید از سیستم های نیمه خودکار و هوشمند استفاده کرد.

در سیستم نیمه خودکار یک نفر باید سیستم را فعال کند و پس از اتمام آبیاری سیستم به طور خودکار قطع می‌شود. در آبیاری هوشمند که بهترین روش آبیاری دیوار سبز است؛ همه چیز از راه دور قابل کنترل است. همچنین سیستم هوشمند قابلیت برنامه ریزی برای انجام اموری مانند آبیاری، غبارپاشی و کوددهی نیز دارد.

نگهداری از سیستم آبیاری هوشمند دیوار سبز، باید به صورت دوره‌ای انجام شود. در این سرویس لوله ها و اتصالات بررسی می‌شوند تا داخل آن‌ها گرفتگی وجود نداشته‌باشد. همچنین صحت عملکرد و محتویات مخزن آب و کود نیز باید چک شود.

سرویس و نگهداری از دیوار سبز

2. خاک دیوار سبز

به جز ماس وال و دیوارهای سبز هیدروپونیک، گیاهان باقی دیوار های سبز همگی از خاک تغذیه می‌کنند. یکی از نکات مهم حتی در نگهداری گیاهان خانگی، توجه به کیفیت خاک آن‌ها است. در دیوار سبز باید به نیاز گیاهان به خاک خاص خود توجه کنیم، برای مثال برخی گیاهان به خاک سبک و برخی به خاک سنگین نیاز دارند. همچنین نرمی و سختی خاک، میزان شن مورد نیاز، سطح زهکشی خاک و… از مواردی هستند که برای گیاهان مختلف تفاوت دارند. در نتیجه هنگام تهیه هر گیاه، خصوصیات خاک مورد نیاز آن را نیز از فروشنده و یا یک مهندس کشاورزی سوال کنید.

همچنین کوددهی دوره‌ای و تعویض خاک را نیز در برنامه مراقبت از دیوار سبز خود وارد کنید تا همواره دیواری سبز و با نشاط داشته باشید.

3. دما

یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت از دیوار سبز، بحث دما است. قبل از احداث دیوار سبز باید به تغییرات دمایی محیط مورد نظر دقت کنید و گیاهان مناسب با گستره دمایی محیط را انتخاب کنید. این مورد مخصوصا در دیوارهای سبز خارج ساختمان اهمیت بیشتری دارد. در نتیجه از گیاهانی استفاده کنید که رشد و زندگیشان در گستره دمایی نزدیک به هم و مطابق با گستره دمایی محیط مورد نظر شما باشد.

در فصول تابستان و زمستان به دلیل گرما و سرمای شدید، امکان ایجاد مشکل در زیستن گیاهان شما افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از سیستم های تهویه هوا برای ثابت نگه‌داشتن دما استفاده کنید.

مراقبت از دیوار سبز داخلی

4. نور

همانطور که می‌دانید یکی از مهم ترین عوامل رشد گیاهان، نور است. در هنگام نصب دیوار سبز باید به میزان نور محل نصب باغ عمودی خود دقت کنید. سپس باید گیاهانی را انتخاب کنید که نور مورد نیازشان متناسب با نور محل قرارگیری دیوار سبز شما باشد.

در نگهداری از دیوار سبز خود در مبحث نور، باید نکات ساده‌ای رعایت شوند تا از آسیب به گیاهان شما جلوگیری شود. در فصول تابستان و پاییز که آفتاب تقریبا عمود تابش می‌کند؛ از سایبان های توری برای جلوگیری از سوختن گیاهان خود استفاده کنید. همچنین در فصل زمستان به دلیل کمبود نور، می‌توانید از نور مصنوعی استفاده کنید تا شادابی گیاهانتان از بین نرود.

5. هرس کردن در نگهداری دیوار سبز

گیاهان قرار گرفته بر روی دیوار سبز به رشد خود ادامه می‌دهند. این رشد باعث ایجاد شاخه های زرد و مرده می‌شود. همچنین رشد بیش از حد در کنار این شاخ و برگ‌های زرد، شکل نامناسبی به دیوار سبز شما می‌دهد. به همین علت گیاهان باید به صورت دوره‌ای هرس شوند تا از بی نظمی و نامرتبی دیوار سبز کاسته شود. همچنین با هرس کردن گیاهان احتمال کم شدن بیماری و از بین رفتن شاخ و برگ های بیمار نیز وجود دارد که برای دیوار سبز شما مفید است.

مراقبت و هرس کردن دیوار سبز

6. دفع آفات و حشرات

در برخی از مواقع شاهد این هستیم که گیاهان مبتلاء به قارچ، شته، کنه و یا علف هرز می‌شوند. به دلیل مضرات سموم شیمیایی توصیه می‌شود برای مراقبت از دیوار سبز خود از سموم ارگانیک، گیاهان دافع آفات مانند فلفل، توتون و سیر استفاده کنید. اگر شرایط به طوری تشدید شد که خطر از بین رفتن گیاهان شروع به تهدید دیوار سبز شما کرد؛ می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

در آخر باید اشاره کنیم که دیواری که سازه دیوار سبز بر روی آن قرار گرفته است نیز باید از نظر نم زدگی و حفظ استحکام بررسی شود.


درباره دیوار سبز بیشتر بخوانید:

دیوار سبز

گیاهان مقاوم به گرما برای فصل تابستان

معماری اکوتک

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها