Group 11475

بازارچه همساده ها

قانون عدم پرداخت شارژ + متن اخطاریه پرداخت شارژ

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

با اینکه چندین دهه از رواج آپارتمان نشینی در ایران میگذرد، با این حال عده ای هستند که از قوانین مربوط به آن اطلاعی ندارند یا آنها را رعایت نمیکنند. از این مشکلات میتوان به عدم پرداخت شارژ ماهانه توسط برخی از افراد اشاره کرد.

از آنجایی که قوانین زیادی در حوزه پرداخت شارژ ساختمان وضع شده است، بد نیست بدانیم قوانین عدم پرداخت شارژ چگونه اند و وظیفه یک مدیر در هنگامی که فردی شارژ خود را پرداخت نمیکند چیست؟

شارژ ساختمان چیست؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه های مشترکی وجود دارد که همه ساکنین باید پرداخت کنند. به این هزینه ها شارژ گفته میشود.

پرداخت شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمانها در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده است و مدیر ساختمان مسئول جمع آوری این مبالغ می باشد.

شارژ ساختمان

در این رابطه بخوانید:

شارژ ساختمان باید صرف چه کارهایی شود؟

پرداخت شارژ با مالک است یا مستاجر؟

در هنگام تنظیم قرارداد معلوم میشود که باید مستاجر شارژ را پرداخت کند یا مالک . پس بهتر است قبل از تنظیم اجاره نامه در مورد این نکته و همچنین مبلغ شارژ توافق نمایید.

شخصی که مسئول پرداخت شارژ است باید مبلغی را بصورت ماهانه پرداخت کند در غیر این صورت با جریمه و عواقب قانونی آن مواجه خواهد شد.

مراحل قانونی پیگیری عدم پرداخت شارژ توسط مدیر

همانطور که گفتیم مدیر وظیفه پیگیری و جمع آوری مبالغ شارژ را از ساکنین به عهده دارد. پس در صورتی که شخصی در ساختمان شارژ خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان وظیفه دارد با صرف وقت و انرژی کافی به پیگیری این موضوع بپردازد.

در این رابطه بخوانید:

وظایف و اختیارات مدیر ساختمان

مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه

در مرحله اول مدیر باید با مراجعه به شورای حل اختلاف محل، اظهارنامه ای بنام شخص خاطی (مالک یا مستاجر) پر کند. در متن این اظهارنامه به مبلغ بدهی شخص و مدتی که شارژ پرداخت نکرده است اشاره میشود.

نمونه متن اخطاریه پرداخت شارژ

نکته: مدیر باید زمانی به شورای حل اختلاف مراجعه کند که مبلغ بدهی شخص تا سقف 5 میلیون تومان باشد. در غیر این صورت باید از راه دادگاه به ادامه روند پیگیری مطالبات بپردازد.

قطع خدمات مشترک

درصورتی که واحد پس از گذشت 10 روز از زمان دریافت اظهارنامه شارژ خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان قادر است خدمات مشترک همانند آب گرم، گاز و … را برای آن واحد قطع کند و تا زمان پرداخت بدهی ادامه دهد.

اگر کنتور های آب و برق و گاز مشترک باشند، مدیر باید از قطع این خدمات خودداری کند زیرا منجر به قطع خدمات در سایر واحدها نیز میشود. در این صورت باید از مراجع قضایی حکم دریافت کند.

صدور اجرائیه برای عدم پرداخت شارژ

در صورتی که شخص خاطی پس از دریافت اظهارنامه نیز شارژ خود را پرداخت نکرد، مدیر ساختمان باید با مراجعه به اداره ثبت منطقه برای او اجرائیه صادر کند.

فرد بدهکار پس از دریافت اجرائیه به مدت 10 روز وقت دارد بدهی خود را پرداخت کند و یا با هیئت مدیره ساختمان به توافق برسد.

مراجعه به دادگاه

در صورتی که شخص خاطی همچنان از پرداخت بدهی امتناع کند، مدیر ساختمان میتواند با مراجعه به دادگاه عمومی دادخواست تنظیم کند.
پس از ابلاغ این حکم، فرد بدهکار تا 10 روز فرصت اعتراض خواهد داشت.

معمولا حکم دادگاه بدین صورت میباشد: محروم کردن واحد مربوطه از خدمات دولتی و تعیین جریمه‌ای تا دو برابر مبلغ بدهی که به حساب صندوق ساختمان واریز خواهد شد.

زمانی که فرد بدهکار بدهی خود را پرداخت کرد، مدیر باید خدمات مشترک را دوباره برای آن واحد وصل کند.

قانون عدم پرداخت شارژ

در این رابطه بخوانید:

قانون عدم پرداخت شارژ به زبان ساده
علیرضا گرجی

علیرضا گرجی

سرپرست تیم محتوای همساده ها و علاقه مند به حوزه کامپیوتر
5 1 رای
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها