Group 11475

بازارچه همساده ها

روف گاردن چیست؟ مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

برای واژه روف گاردن در زبان فارسی معادل “باغ بام” در نظر گرفته‌شده‌است. روف‌گاردن نه فقط به جهت زیبایی بلکه با دلایلی مانند ایجاد محیطی آرامش بخش و کمک به محیط زیست ابداع شده‌است. در ادامه درباره روف گاردن، انواع و خصوصیات آن صحبت میکنیم. با همساده‌ها همراه باشید!

نمونه یک روف گاردن در شهر بوستون

روف گاردن چیست؟

امروزه به دلیل محدودیت در فضای منازل و مساحت محدود زیربنای آپارتمان ها، مقوله حیاط بسیار کمیاب و در مواردی نایاب شده‌است. ابتکار ایجاد روف گاردن یا باغ بام برای ایجاد فضایی دلنشین و سرسبز به مانند حیاط مطرح شد. در این سازه به نوعی حیاط به بالای سقف ساختمان منتقل می‌شود و اگر اصولی اجرا شود زیبایی و آرامش بسیار دلنشینی به ساکنین هدیه می‌کند.

انواع روف گاردن

  • مسطح
  • غیر مسطح (حیاط بام)

روف‌گاردن مسطح

این شکل باغ بام، همانطور که از نام آن پیداست، شامل سطحی صاف و پوشیده از چمن است. استفاده از این نوع روف گاردن در شهرهایی با آب و هوای خشک پیشنهاد نمی‌شود. به این علت که نگهداری چمن طالب رطوبت و آب زیاد است باید هزینه نگهداری آن را نیز در نظر گرفت.

این باغ بام، تنها نیاز به بستری عایق کاری شده‌دارد و نصب ساده‌ای دارد. در برخی موارد برای جلوگیری از یکنواختی از دیوار سبز نیز در باغ بام مسطح استفاده می‌شود.

روف گاردن غیرمسطح

اولین چیزی که هنگام پیاده سازی این سازه باید به آن توجه شود، وجود استحکام کافی در ستون های ساختمان اصلی است. ساختار غیرمسطح به نوعی ایجاد حیاط بر روی سقف است! یعنی شامل گلدان های بزرگ و گیاهان مختلف است. برای اینکار باید از مقدار زیادی خاک استفاده کرد، همچنین با آبیاری و رشد گیاهان وزن این سازه نیز افزایش می‌یابد. همچنین اجزای دیگری مانند میز و صندلی، باربیکیو و… نیز در تزئینات محیط بکار می‌روند.

روف گاردن غیر مسطح

مزایا و معایب روف گاردن

مزایا

  • کاهش اتلاف انرژی
  • کاهش آلاینده ها و افزایش کیفیت هوا
  • کنترل دما و کاهش جذب حرارت ساختمان
  • ارتقای سطح معماری و زیباسازی شهری
  • ایجاد فضایی دلنشین و آرامش بخش

معایب

  • تنها در صورت پیاده سازی غیر اصولی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی چون نشت آب و نم زدگی شود.

اجزای مختلف روف گاردن

1. گیاهان

گیاهان مورد استفاده در باغ بام می‌تواند بر اساس سلیقه شما انتخاب شود و محدودیت آن تنها شرایط محیطی است. برای مثال باید به مقاومت گیاه نسبت به گرما، باد، تابش مستقیم خورشید و… توجه کنید. برای مثال می‌توانید از گیاهانی مانند شمشاد ها، انواع کاج، سرخس، افرا و… استفاده کنید. توجه داشته باشید که این گیاهان باید هرس شوند تا در صورت رشد وزن آن ها بیشتر از حد استاندارد نشود.

2. خاک

خاک مورد استفاده در روف گاردن باید سازگار با نوع گیاهان و همچنین فشرده و سبک باشد. در این مورد باید از یک کارشناس مشاوره دریافت کنید.

3. عایق کاری

یکی از مهمترین کارهای هنگام پیاده سازی روف‌گاردن، عایق کاری استاندارد است. در صورتی که این مرحله به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی از قبیل نشت آب، نم زدگی و قارچ ایجاد کند.

4. زهکشی

عمل زهکشی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بارش برف و باران و یا آبیاری بیش از حد، باید آب مازاد به درستی خارج شود تا گیاهان و زیرساخت های روف گاردن دچار آسیب نشود.


اگر این مقاله براتون مفید بود و یا مطلبی وجود داشت که ما از قلم انداختیم خوشحال میشیم اون رو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. ممنون میشم اگر این مقاله رو دوست داشتید به دوستان خود معرفی کنید.

دوست دار شما ، تیم محتوای همساده ها :)

مقالات مرتبط:
نصب آلاچیق روی پشت بام
باربیکیو در ساختمان

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها