Group 11475

بازارچه همساده ها

انواع پمپ آب

انواع پمپ آب

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

در فصل تابستان و با وجود کمبود فشار آب استفاده از پمپ آب در منازل با تعداد طبقات بالا امری رایج است. اما انتخاب پمپ مناسب برای ساختمان نیز یکی از نکات حائز اهمیت می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و کاربرد انواع پمپ های آب بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع پمپ آب برای آپارتمان

انواع پمپ آب

پیش از معرفی پمپ مناسب ساختمان، ابتدا به معرفی انواع پمپ های موجود در بازار می‌پردازیم:

پمپ شعاعی (سانتریفیوژی):

یکی از پرکاربرد ترین پمپ‌های اب در منازل و ساختمان های مسکونی این نوع پمپ می‌باشد. مکانیسم کار این پمپ بدین شکل است که آب موازی با محور پمپ وارد شده و عمود بر آن خارج می‌شود.

پمپ آب محوری یا (Axial)
تصویری از یک پمپ شعاعی

پمپ بشقابی:

این پمپ ها نیز یکی از مدل های پرکاربرد برای مصارف مسکونی می‌باشند. در این مدل آب با استفاده از چرخش یک یا چند پروانه توسط نیروی گریز از مرکز به سمت بیرون رانده می‌شود.

پمپ بشقابی

پمپ پلانجری:

این نوع پمپ آب نیز استفاده زیادی در منازل دارد. طرز کار آن نیز بدین صورت است که حرکت دورانی در آن توسط میل لنگ و میل پیستون به حرکت رفت و برگشتی پیستون تبدیل می‌شود و باعث پمپاژ سیال می‌شود.

پمپ دو پروانه ای:

از دیگر انواع پمپ های آب خانگی و صنعتی که استفاده از آن بسیار رایج است؛ پمپ آب دو پروانه ای است. این نوع پمپ آب، قدرت بالایی دارد و برای ساختمان های پنج طبقه به بالا و صنعت کشاورزی مناسب هستند. از معایب این نوع پمپ ها می توان به قیمت بالا و پرسروصدا بودن آن اشاره کرد.

پمپ محوری (Axial):

در این پمپ ها، آب در جهت پروانه ها حرکت می‌کند و چرخش پروانه اب را با فشار به جلو هل می‌دهد. این پمپ‌ها در مقیاس های مختلف موجود هستند و هم به صورت صنعتی و هم به صورت خانگی قابل استفاده هستند. این مدل بیشتر مصارف کشاورزی و صنعتی دارد.


در بحث انواع پمپ می‌توان به پمپ های بسیاری اشاره کرد اما سعی شده است که تنها به پمپ هایی اشاره شود که مصارف آن ها در منازل و ساختمان ها نیز دیده می‌شود.


انواع پمپ از لحاظ توان

هر پمپ با توجه به استفاده و محل قرارگیری، با ظرفیت و توان خاصی تولید می‌شود. پمپ ها را از لحاظ توانی می‌توانیم به 4 دسته: نیم اسب بخار، یک اسب بخار، یک و نیم اسب بخار و دو اسب بخار تقسیم کنیم.

  • پمپ 0.5 اسب بخاری: این پمپ های آب معمولا با ظرفیت کم تولید می‌شوند. مورد استفاده آن ها در ویلا های کوچک و مصارف ساده خانگی است. از مزیت این پمپ‌ها می‌توان به قیمت مناسب و صدای بسیار کم آن اشاره کرد.
  • پمپ 1 اسب بخاری: به طور معمول پمپ های جتی، بشقابی و دو پروانه ای از دسته پمپ های 1 اسب بخاری هستند. پمپ بشقابی 1 اسب بخار معمولا برای ساختمان های تا سه طبقه استفاده می‌شود و دو نوع دیگر برای ساختمان های 5 طبقه تا 8 واحد حداکثر 75 متری کاربرد دارند.
  • پمپ 1.5 اسب بخاری: این پمپ‌ها در ساختمان های 5 طبقه زیر متراژ صد متر استفاده می‌شوند.
  • پمپ 2 اسب بخاری: این نوع پمپ‌ها نیز برای ساختمان های تا 7 طبقه یا 14 واحد با متراژ 100 متر مناسب هستند.

درباره تاسیسات ساختمان بیشتر بخوانید:

رایزر چیست؟

نشت آب از طبقه بالا

چرا باید از دستگاه آب تصفیه کن استفاده کنیم ؟

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها