Group 11475

بازارچه همساده ها

انواع تخلف و کلاهبرداری در حوزه مسکن

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

بازار املاک و معاملات مستقلات، از مشاغلی هستند که در اکثر مواقع با حداکثر سرمایه مردم سر و کار دارد. در این میان برخی افراد سودجو با تخلف سعی در کلاهبرداری از افراد ناآگاه دارند. در مقاله امروز به نکاتی اشاره می‌کنیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی جلوی ضرر مالی را بگیرید.

کلاهبرداری در معاملات مسکن

کلاهبرداری از طریق فروش خانه های نیمه ساز

یکی از روش های کلاهبرداری که امروزه بسیار مشاهده شده‌است؛ فروش خانه های نیمه ساز و یا فاقد امکانات مذکور است. برخی افراد به دلیل مشغله زیاد زمان کافی برای بازدید از خانه را ندارند و به حرف مشاورین املاک اعتماد می‌کنند. حتما پیش از خرید ملک از آن بازدید کنید و امکانات و تجهیزات را با گفته مشاورین مقایسه کنید تا از کلاهبرداری های بدین شکل در امان بمانید.

دفاتر جعلی

یکی از راه های تخلف و کلاهبرداری از طریق تاسیس دفاتر جعلی فاقد مجوز است. در این روش کلاهبردار ملکی را از فروشنده زیر قیمت واقعی به همدست خود می‌فروشد. در ادامه که به فروشنده ضرر مالی رسانده‌اند، ملک را با نام های دیگر به افراد متفاوت می‌فروشند و سپس متواری می‌شوند.

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، باید حتما به مجوز ثبت و مجوز فعالیت آن مشاور املاک دقت کنید. همچنین پیش از تنظیم مبایعه نامه با یک فرد معتمد مشورت کنید.

تخلف در خرید و فروش مسکن

کلاهبرداری در پوشش اجاره خانه

برخی از کلاهبرداران ملکی یک واحد را به چند نفر و به صورت همزمان، اجاره می‌دهند. بدین صورت که با ایجاد اجاره نامه های جعلی ملک را به قربانیان خود اجاره می‌دهند و پس از دریافت پول پیش فرار می‌کنند. در این موارد شما باید به قیمت اجاره پایین تر از عرف بازار شک کرده و صحت اجاره نامه و مجوز ثبت و فعالیت مشاور املاک را بررسی کنید.

قرارداد با نماینده صاحب ملک

برخی از کلاهبرداران با مدارک جعلی خود را نماینده مالک معرفی می‌کنند. این افراد با بهانه هایی مانند خارج از کشور بودن مالک، نداشتن وقت خالی و امثالهم یک وکالت نامه جعلی به خریدار ارائه می‌کنند. خریدار نیز در تله قیمت مناسب و موقعیت ملک افتاده و در دام کلاهبرداری می‌افتد.

در این موارد ترجیحا بدون حضور صاحب اصلی ملک معامله نکنید. به کپی مدارک مانند سند خانه، وکالت نامه و بنچاق استناد نکنید و اصل آن را طلب کنید. در آخر نیز از افراد معتمد و با تجربه مشورت بگیرید.

خرید و فروش ملک در رهن بانک

طبق ماده 793 قوانین مدنی، راهن (رهن دهنده) نمیتواند در رهن تصرفی کند که منافی حق مرتهن (رهن کننده) باشد مگر به اذن مرتهن. فروش ملکی که در رهن بانک است، مجاز نمی باشد و تخلف و کلاهبرداری تلقی می‌شود، چراکه هدف از ملک رهنی، وصول طلب در صورتی است که بدهی مدیون پرداخت نگردد. از این رو باید از رهن بانک خارج گردد که به این امر فک رهن گفته می شود. فک رهن به دو شکل می‌تواند انجام گیرد:

  1. تسویه کامل طلب با بانک
  2. تعویض سند در رهن بانک با سندی دیگر

در این مواقع خریدار ملک در رهن بانک، باید از طریق دفاتر ثبت اسناد و املاک استعلام ملک را کسب کند. پس از استعلام و اطلاع از اینکه ملک در رهن بانک است، لازم است که اجازه بانک جهت انتقال ملک گرفته شود، چنانچه بانک با انتقال مزبور موافقت نماید، موافقت نامه بانک ضمیمه پرونده می گردد.

در صورتی که خرید و فروش ملک در رهن بانک بدون رعایت مقررات انجام شود معامله باطل است و ممکن است برای فروشنده متخلف مجازات نیز تعیین شود.

ملک در رهن بانک

جمع بندی

  • از مجوز ثبت دفاتر رسمی و مجوز فعالیت مشاورین املاک اطمینان حاصل کنید و در دفاتر فاقد مجوز و یا دارای مجوز باطل، اقدام به عقد قرارداد نکنید.
  • از اصالت مبایعه نامه اطمینان حاصل کنید و کد رهگیری آن را در سامانه “ایران املاک” بررسی کنید.
  • حتی الامکان با حضور مالک یا مالکان ملک معامله را انجام دهید.
  • در صورت خرید و فروش ملک در رهن بانک تمامی شرایط بازپرداخت وام باید در قرارداد ذکر شود، در غیر این صورت تخلف و کلاهبرداری محسوب می‌شود.
  • قبل از عقد قرارداد صحت شرایط ملک را با توضیحات قرارداد بررسی کنید.
  • برای پیشگیری بیشتر و انجام معامله‌ای مطمئن، از سیستم کد رهگیری دریافت کنید و پیش از امضای قرارداد، همه موارد بازپرداخت و مبلغ ودیعه را بازخوانی کنید.

درباره معاملات ملکی بیشتر بخوانید:

10 نکته مهم هنگام خرید و اجاره آپارتمان
سرمایه گذاری جمعی در حوزه مسکن

سپهر یعقوبی

سپهر یعقوبی

عضو تیم تولید محتوای همساده ها، علاقه مند به حوزه کامپیوتر و مسائل چالش بر انگیز.
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهروند
شهروند
1 سال قبل

با سلام

جهت اطلاع خدمتتان عرض میکنم که مدتی است بنگاه ها و مشاورین املاک استان شمال الخصوص در منطقه چمستان که حدودا طبق آمار 720 مشاوراملاک هستند اقدام به اخاذی از خریداران ویلا در این منطقه میکنند به این صورت که بعد از پایان معامله بین خریدار  و فروشنده و انجام مراحل قانونی ثبت و اسناد و تسویه با دهیاری ها و پرداخت درصد مشاورین املاک با خریدار تماس گرفته و مبلغ بین 50 تا 150 میلیون تومان تحت عنوان ورودی به روستا دریافت میکنند و تهدید میکنند در صورت عدم پرداخت مبلغ مورد آزار و اذیت و سرقت اموال قرار خواهید گرفت این مبلغ باید به یکی از اهالی روستا که هیچگونه سمت دولتی هم ندارد و روستا هم شهرکی هم نیست پرداخت گردد . بعد از اعتراض هم اذعان میکنند که این مسئله مدت دو سال است که عرف شده است .سوال من : اولا این پول حرام است از نظر شرعی دوما : اخاذی جرم است و دیگر اینکه اگر قرار است پولی جهت عمران و آبادی یک روستا پرداخت شود مگر نباید دهیاران این پول را قانونا دریافت کنند ؟  چرا مشاورین املاک چمستان این مبلغ را به زور و تهدید دریافت میکنند آیا شهرداری و اداره مالیات هیچگونه نظارتی بر این مشاورین املاک ندارد؟ اگر شما با خریداران چند ماه گذشتته املاک این منطقه تماس بگیرید متوجه می شوید که این اخاذی به نام شهرداری حقیقت دارد.