Group 11475

بازارچه همساده ها

امنیت کودکان در خانه

امنیت کودکان در خانه

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین نرم افزار آپارتمانها

امنیت کودکان در خانه یکی از مهم ترین و حیاتی ترین دغدغه ها و اولویت هر خانواده ای است. خانه باید مکانی آرام و امن برای کودکان باشد تا آنها بتوانند در آن مکان به رشد و شکوفایی برسند.

خانه به عنوان مهد رشد کودک و محلی که کودکان زمان زیادی را در آن می گذرانند،گاهی ممکن است برای کودکان خطرساز باشد.

با شناسایی این خطرها می توان امنیت خانه را برای کودکان بیشتر کرد.

همچنین با رشد کودکان خطرات جدیدی ممکن است آنها را تهدید کند که این خطرات باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

امنیت کودکان در خانه

در این مقاله به برخی از راهکارهای ایجاد امنیت کودکان در خانه اشاره می کنیم:

تهدیدات امنیتی در خانه برای کودکان

با وجود اینکه خانه برای کودکان مکانی بسیار امن به شمار می رود اما خطراتی نیز برای کودک با خود به همراه دارد. خطراتی مه در خانه کودکان را تهدید می کند عبارتند از:

  • حوادث ناشی از سقوط و لغزش
  • سوختگی
  • بریدگی و جراحت
  • خطرات ناشی از مواد شیمیایی و دارویی
  • پریز های برق
  • سیم های برق و وسایل الکتریکی
  • مواد شوینده و پاک کننده
  • اسباب بازی های نامناسب
  • خطرات ناشی از گاز
  • خطرات ناشی از منابع قابل احتراق

راهکار های افزایش امنیت کودکان در خانه

برای ایجاد یک محیط امن و ایمن برای کودکان می توان از اقدامات مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از این اقدام ها خواهیم پرداخت.

1.محافظ پریز برق:

اساسی ترین راه برای افزایش امنیت کودکان در خانه استفاده از برخی وسایل امنیتی است زیرا این وسایل باعث ایمن سازی فیزیکی خانه می شوند.

یکی از اساسی ترین وسایل برای امنیت کودکان در خانه و جلوگیری از برق گرفتگی استفاده از محافظ های پریز برق است.

این محافظ ها از جنس پلاستیک است و به کودکان اجازه دست زدن به پریز برق را نمی دهد.

محافظ پریز

2.چسب برق:

لوازم برقی موجود در خانه که سیم آنها در دسترس است حتما باید از نظر وجود پارگی در سیم چک شوند و بهتر است در صورت مشاهده پارگی در سیم ها از چسب برق استفاده شود تا خطر برق گرفتگی به حداقل برسد.

3.پدهای ضد لغزش:

یکی دیگر از خطراتی که امنیت کودکان در خانه را تهدید میکند،وسایل نسبتا سنگینی است که توسط بست به دیوارها متصل شدند یا در اتفاع قرار دارند.

استفاده از پدهای ضد لغزش برای زیر وسایل نیمه سنگین مثل تلویزیون،مانیتور،کیس و….میتواند خطر سقوط آنها و آسیب دیدن کودکان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

4.محافظ های گوشه ای:

برای گوشه های تیز میز،مبل و کابینت ها میتوان از محافظ های گوشه ای استفاده کرد تا در صورت برخورد کودکان با این لبه ها آسیب جدی ایجاد نشود.

محافظ گوشه ای

5.ترمز فرش:

استفاده از ترمز فرش برای فرش های سبک از مواردی است که خطر لیز خوردن و آسیب کودک را کاهش میدهد.

ترمز فرش

6.قفل کودک مخصوص پنجره:

در برخی مواقع کودکان برای دیدن منظره بیرون،از مبلمان خانه بالا میروند و در صورت باز بودن پنجره ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد.

با توجه به این نکته حتی الامکان مبلمان بلند را باید از پنجره دور نگه داشت و یا از قفل کودک مخصوص پنجره استفاده کرد.

همچنین یکی از مکان هایی که شدیدا امنیت کودکان در خانه را تهدید میکند آشپزخانه است.

قرار دادن لوازم تیز در جای امن،دور از دسترس بودن مواد شوینده و شیمیایی و همچنین گذاشتن مواد غذایی و مایعات گرم دور از دسترس کودکان،از مواردی است که باید در آشپزخانه رعایت شود.

آموزش کودکان:

والدین باید به کودکان خود اصول ایمنی لازم را آموزش دهند به عنوان مثال دوری از مکان های مرتفع در خانه، دوری از اجاق گاز، دست نزدن به مواد شیمیایی، عدم نزدیکی به وسایل تیز و برنده و… .

همچنین کودکان باید یاد بگیرند که چگونه از وسایل داخل خانه به صورت ایمن و به گونه ای که باعث آسیب به آنها نشود، استفاده کنند برای مثال چگونگی استفاده از ابزار و وسایل داخل آشپزخانه، نحوه بازی با اسباب بازی ها، نحوه استفاده از لوازم الکترونیکی و… .

والدین نیز می توانند اصول کمک های اولیه را به کودک خود آموزش دهند تا در مواقع ضروری کودک بتواند به خود و دیگران کمک کند.

نظارت مداوم و اصولی:

والدین باید به صورت مداوم بر فعالیت های کودک خود نظارت داشته باشند، البته این نظارت مداوم باید اصولی باشد تا باعث آزردگی و آشفتگی و عصبانیت فرزند نشود. همچنین والدین باید این اطمینان را حاصل کنند که کودکان در محیطی امن و ایمن مشغول فعالیت هستند.

استفاده از سیستم های نظارتی و دوربین های مدار بسته به والدین کمک می کند که در زمان هایی که در کنار فرزند خود حضور ندارند هم بتوانند از راه دور بر آنها نظارت کافی داشته باشند و در برابر خطرات از آنها مراقبت کنند.

والدین باید برای مواقع اضطراری برنامه های ضروری تهیه کنند و آن برنامه هارا به کودک خود آموزش دهند و کودک را با این برنامه ها آشنا کنند، برای مثال کودک باید بداند که در صورت وقوع زلزله باید چه اقداماتی انجام دهد.

مدیریت مواد شیمیایی و دارویی:

مواد شیمیایی و دارویی باید دور از دسترس کودکان و در کابینت های قفل دار نگهداری شوند. کودکان باید بدانند که مواد شیمیایی و دارویی می تواند برای آنها خطرناک باشد و نباید به آنها دست بزنند. باید روی تمامی مواد شیمیایی و دارویی برچسب های هشدار نصب شده باشد.

امنیت کودکان در خانه از این جهت اهمیت دارد که کودکان به دلیل سن پایین و کم تجربگی و کنجکاوی که دارند ممکن است دست به هرچیزی بزنند و بعضی از کنجکاوی های آن ها ممکن است اثرات جبران ناپذیری داشته باشند.

اتاق خواب ایمن:

تخت موجود در اتاق کودک لازم است که حتما دارای حفاظ های مناسب باشد تا از سقوط احتمالی جلوگیری کند، همچنین این حفاظ ها باید با بالشت های کوچک پوشیده شوند تا از ضربه جلوگیری کند.

همچنین باید اسباب بازی های کوچک و تیز دور از دست دسترس کودکان قرار بگیرد تا باعث جراحت و بریدگی و خفگی نشود.

سخن آخر

به دلیل سن پایین کودکان و نداشتن تجربه کافی، احتمان آسیب پذیری آنها بالا است. کودکان کنجکاو و پر انرژی هستند و ممکن است به راحتی در معرض خطرات قرار بگیرند. به همین دلیل تامین امنیت آنها توسط والدین یک مسئولیت حیاتی و بسیار مهم است.

محیط خانه برای کودکان باید به گونه ای باشد که آنها بتوانند بدون نگرانی و استرس به بازی، یادگیری و استراحت بپردازند.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب خانه‌های استخردار 

مدیریت هزینه در ساختمان

نکانت مهم در انتخاب آپارتمان

10 راهکار موثر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان 

قوانین آپارتمان نشینی 

درب های ضد سرقت 

پیشگیری از سرقت منزل

0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها